AI-kompetens för fakultetsanställda

6 februari 2024

På uppdrag av Humanistiska fakultetsledningen erbjuder Humlab ett flertal praktiska workshops under VT 24 för att höja AI-kompetensen inom fakulteterna.

Nu går det går att anmäla sig till 12 olika tillfällen för utbildning om AI. Varje målgrupp har fått olika dagar och tider.

Se info-film om uppdraget

Se datum för samtliga workshoppar och anmälningsformulär

Umeå universitet har tagit en ledande roll i det snabbt utvecklande AI-landskapet, främst inom forskning men även inom undervisning.

AI påverkar många aspekter av våra liv. Dess räckvidd sträcker sig till alla samhällssektorer: från hälsovård till industri, finans och handel. Högre utbildning är inget undantag. I högre utbildning fokuserar den offentliga debatten väldigt mycket på studenter som använder AI för att få orättvisa fördelar. Men vårt arbete på Umeå universitet handlar inte bara om examination.

Fakultetsledningen har uppmanat Humlab att ta fram och genomföra ett flertal praktiska workshops under VT 24 för att höja AI-kompetensen vid Umeå universitet.

Avsikten är att öka insikten och höja kompetensen om generativ AI på vår fakultet. För att utnyttja AI:s potential för lärande, för administrativa processor och för forskning. För en framtid som alltmer påverkas av AI-teknik.

Vi vill uppmuntra till en balanserad, konstruktiv och insiktsful syn på AI:s roll inom vår verksamhet. Genom att tidigt omfamna AI:s utmaningar och möjligheter kan vi på Humfak vara vägvisande inom utbildning, forskning och administration som förstärks av AI.

Vi blir insiktsfulla användare och etiska tänkare som kan navigera genom komplexiteten i vår AI-verklighet nu och i framtiden.

Kursinnehållet inkluderar: bias, integritet, digitala klyftor, transparens, grundläggande insikt om AIs ekosystem, metoder för 'prompting', dataskyddslagar och olika chatbots, med mera.

Redaktör: Per Melander