Juridikutbildning för kliniska forskare

24 januari 2024

Den 19 februari erbjuder Forum Norr en grundläggande utbildning i juridik för kliniska forskare kring det regelverk som styr vad man får och kan göra för att ta del av journaldata för forskning. Utbildningen är kostnadsfri och öppen för kliniska forskare inom norra sjukvårdsregionen och vid Umeå universitet.

I utbildningen görs en genomgång av offentlighet- och sekretesslagstiftning (OSL), dataskyddsförordningen (GDPR), patientdatalagen (PDL) och vad som gäller för direktåtkomst till journal. Utbildningen innefattar också en kortare sammanfattning kring norra sjukvårdsregionens processer för uttag av journaldata för forskning.
Allt fler frågeställningar i arbetet med klinisk forskning handlar om möjlighet att få tillgång till data från vården. Vad får man, som klinisk forskare, göra i förhållande till de lagar som reglerar vården respektive forskningen? Kliniska forskare känner väl till etikprövning, men alla har inte kännedom om de lagar och regler som styr tillgång till och utlämnande av vårddata för forskning. Vad betyder egentligen en godkänd etikansökan avseende tillgång till vårddata för forskning?

Utbildningen innehåller bland annat relevant genomgång av:

• Offentlighet- och sekretesslagstiftning
  • Utlämnande av allmän handling
  • Olika former av samtycke
  • GDPR
  • Direktåtkomst till journal
  • Menprövning
  • Patientdatalagen
  • Regionernas service kring datauttag för forskning

Föreläsare
Anna Ramnemark, nodföreståndare Forum Norr och enhetschef KFC Umeå
Josefin Leijon, regionjurist
Kristina Öjbrandt, projektledare KFC Umeå
Med under utbildningen finns också jurister från Umeå universitet, Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland och Region Norrbotten.

Om Forum Norr
Forum Norr är norra sjukvårdsregionens plattform för samverkan mellan hälso- och sjukvård, akademi och life science. Här utvecklas och erbjuds stöd för klinisk forskning samt samordning av norra Sveriges kapacitet att genomföra regionala, nationella och internationella kliniska studier.