Livliga diskussioner på kick-off för programansvariga

31 januari 2024

Hur kan vi rekrytera fler studenter till fakultetens utbildningsprogram? Och vad ska vi göra för att behålla de studenter vi har, så att de slutför sin utbildning? Det var frågor som diskuterades när teknisk-naturvetenskapliga fakulteten samlade sina programansvariga till en halvdagsträff.

Frukost och diskussioner om utmaningar i att rekrytera och behålla ansvariga. På bilden Cindy Kohtala, Lili Jiang, Leonid Freidovich och Juan Carlos Sanchez Nieves.

Frukost och diskussioner om utmaningar i att rekrytera och behålla studenter. På bilden Cindy Kohtala, Lili Jiang, Leonid Freidovich och Juan Carlos Sanchez Nieves, samtliga programansvariga för masterprogram.

Dekan Mikael Elofsson inledde genom att visa på de tydliga utmaningar fakultetens utbildningar har. I dagsläget når fakulteten inte takbeloppet för utbildning, medan Chalmers, KTH och Lund utökat och dessutom föreslås få ytterligare fler utbildningsplatser av regeringen. Att lyckas rekrytera och behålla fler studenter är därför en ödesfråga, också för att möta det behov arbetsgivarna i norra Sverige har av nya, kompetenta medarbetare.

– Vi har en uppgift att fylla när det gäller vårt regionala ansvar, betonade han. Därför behöver vi fundera på hur vi kan utvecklas, både i fråga om kvalitet och kvantitet.

Att införa Co-op-modellen på fler utbildningar, att verka för en bostadsgaranti, att samla alla nya studenter för att ge en känsla av samhörighet och sammanhang, och ökat samarbete med studentkåren var några framgångsfaktorer som lyftes fram.

Kåren NTK presenterade sig och därefter fick deltagarna gruppvis diskutera vilka utmaningar de ser för sina utbildningsprogram och utbyta erfarenheter. Nya programansvariga fick också veta mer om arbetet med utbildningswebben, kvalitetssystemet för utbildning och programmens årliga verksamhetsberättelser och verksamhetsplaner.

Ökad konkurrens om studenterna, samtidigt med ett regionalt ansvar för kompetensförsörjning är ödesfrågor för fakultetens utbildningar, betonade dekan Mikael Elofsson.

William Nordberg och Victor Göthesson på NTK berättade om kårens verksamhet, bland annat mottagningen av nya studenter.

Vad betyder basåret för rekryteringen av studenter? Olow Sande, Suna Bensch och Eva-Lena Bäckström i samtal.

Vad får gymnasieelever egentligen för bild av vad en civilingenjörsutbildning kräver, diskuterade Lisa Lundin, Mattias Andersson och Maria Hamrin.