Flera positiva resultat i årsredovisningen för 2023

27 februari 2024

Fler studenter än någonsin, med undantag för pandemiåret 2021, utbildade sig vid Umeå universitet under 2023. Antalet medarbetare ökar igen, och universitetet har ett fortsatt högt antal aktiva doktorander. Det ekonomiska resultatet för 2023 blev minus 186 miljoner kronor vilket är ett planerat underskott. Det är några urval av vad årsredovisningen för 2023 visar och som universitetsstyrelsen nu har fastställt.

Under 2023 har Umeå universitet behållit sin position som landets femte största lärosäte när det gäller förstahandssökande till programutbildningar. Att så många visar intresse för universitetets utbildningar och att samhället behöver fler utbildade till exempel läkare, sjuksköterskor, lärare och andra yrkeskategorier, visar sig bland annat genom att universitetet har ett av Sveriges största utbud av yrkesutbildningar. Dessutom ökar intresset för de olika distansutbildningar som universitetet erbjuder. Trots detta når inte Umeå universitet upp till det så kallade takbeloppet, det vill säga den utbildningsram som universitetet fått, och därför går grundutbildningsanslaget minus med 60 miljoner kronor.

När det gäller internationell studentrekrytering fortsätter antalet avgiftsskyldiga studenter stiga till en ny rekordnivå. Dessutom pågår en särskild satsning på att rekrytera internationella studenter från Europa under perioden 2023 – 2025. Alla typer av examina ökar också i antal, både generella examina, yrkesexamina och konstnärliga examina.

Universitetets forskare och forskningsområden har under året tilldelats forskningsmedel, donationer och priser. Bland annat har universitetet fått en stor donation till forskning om sjukdomen ALS, professor Ludvig Edman tilldelades det prestigefyllda "ERC Advanced Grant" och Andre Mateus och Nicolò Maccaferri utsågs till Wallenberg Academy Fellows. Antalet aktiva doktorander fortsätter också att öka.

Tre prioriterade forskningsområden med hög internationell kvalitet och tydlig koppling till samhällsnytta har tagits fram under året. Det handlar om lärande och hjärnans formbarhet under hela livet, att bemästra mikrobiella infektioner, och växtforskning för en hållbar och grön omvandling av subarktis. Till grund för prioriteringarna ligger breda forskningsstrategiska diskussioner.

Universitetets medarbetare blir allt fler och antalet är högre än någonsin. Ökningen sker inom flera yrkeskategorier; postdoktorer, teknisk och administrativ personal, lektorer och biträdande lektorer. Det innebär även att vi når regeringens mål om att ha minst 2% biträdande lektorer anställda i förhållande till totalt antal anställda lärare och forskare. Däremot når inte universitetet målet om andelen nyrekryterade kvinnliga professorer.

Redaktör: Anja Axelsson