Gymnasieskolor fick besök av fakultetens utbildningar

22 februari 2024

Maja Beskowgymnasiet, Midgårdsskolan, Minerva gymnasium och Dragonskolan har under några februaridagar fått besök av ett urval av fakultetens utbildningar. Syfte: att intressera eleverna för att plugga vidare inom teknik och naturvetenskap.

Björne Lindberg, programansvarig, i samtal med elever på Midgårdsskolan. Foto: Anna-Lena Lindskog

Att medverka vid Öppet hus på campus och utbildningsmässor där universitetet som helhet marknadsförs räcker inte. För att intressera gymnasieelever för vidare studier inom teknik och naturvetenskap behöver utbildningarna synas i fler sammanhang.

De senaste två veckorna har därför gymnasieskolorna i Umeå fått besök av olika konstellationer av utbildningsprogram. Under några timmar mitt på dagen har programansvariga, studievägledare och studenter med bokbord, rollups, informationsmaterial – och välfyllda godisskålar, varit på plats för att berätta om fakultetens utbildningar.

Tekniskt-naturvetenskapligt basår har medverkat vid samtliga tillfällen.

– Med tanke på att en ganska liten del av gymnasieeleverna läser tekniskt eller naturvetenskapligt program ser jag ett stort behov av att besöka gymnasieskolor och informera eleverna om möjligheterna med basåret, säger Cecilia Rydberg, studievägledare för basåret. Många av de elever som jag har pratat med under skolbesöken känner inte till vad basåret är, och vet därför inte att de kan läsa in behörighet i biologi, fysik, kemi och matematik på universitetet. För att kunna rekrytera fler studenter till våra utbildningar inom teknik och naturvetenskap är därför oerhört viktigt att öka elevernas medvetenhet om basåret.

Cecilia Rydberg fick många frågor om basåret. Foto: Anna-Lena Lindskog

Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik representerade både sig själva och övriga högskoleingenjörsprogram.

– Jag tror på det fysiska personliga mötet! Där är det förhållandevis lätt att få kontakt och så ett frö som senare kan växa till en tanke och ett beslut som så småningom kan leda mot vidare studier, säger Björne Lindberg, programansvarig. Programhemsidorna och annan marknadsföring är viktiga för där kan studenter bekräfta att de väljer rätt men om eleverna inte fått ett ansikte eller en positiv association till ett program blir det svårare finnas med bland alternativen då eleverna slutligen ska välja studier.

– Det är överlag varit väldigt kul att få möta gymnasieeleverna och prata utbildning och framtid, fortsätter han. Och särskilt kul är det att se våra programstudenter möta gymnasieeleverna på deras nivå. Där kan vi verkligen skapa positiva associationer till våra program!

Övriga program som medverkat vid gymnasiebesöken är civilingenjörsprogrammen i teknisk datavetenskap, teknisk fysik, teknisk kemi och interaktion och design, högskoleingenjörprogrammet i maskinteknik, samt kandidatprogrammen i biologi och geovetenskap, datavetenskap, life science och miljövetenskap.

Terese Lexberg, student vid det nyinrättade civilingenjörsprogrammet i teknisk kemi, hade förberett sig med tävling och giveaways. Foto: Anna-Lena Lindskog

Marie Nordström och Anna Jonsson från programmen i datavetenskap och Sandra Straumdal, EMG:s program. Foto: Anna-Lena Lindskog

Suna Bensch hade med sig roboten Pepper till Midgårdsskolan. Roboten var en riktig publikdragare. Foto: Anna-Lena Lindskog