Fakultetsledningens blogg: Ny handlingsplan för internationalisering

29 februari 2024

Internationella samarbeten präglar utbildning och forskning vid Umeå universitet och den integrerade internationaliseringen formar lärosätets grundåskådning och värderingar. Under 2023 har medarbetare vid Humanistiska fakulteten arbetat fram en Handlingsplan för internationalisering.

Planen grundar sig i universitetets policy och vision men anknyter även till aktiviteter i fakultetens verksamhetsplan 2023–2025. Vidare är planen formulerad utifrån universitetets regeldokument för kvalitetssystem, språkpolicy och självklart även vår miljöpolicy.

Dokumentet definierar fakultetens mål och åtgärder för att stärka och synliggöra internationalisering och har tagits fram i samråd med fakultetsnämnden, fakultetsledningen, prefektmötet, Forskningsstrategiska kommittén och Utbildningsstrategiska kommittén. Lagom till jul var arbetet färdigt och den 18:e december 2023 fastställde Humanistiska fakultetsnämnden handlingsplanen.

I universitetets policy för internationalisering identifieras fyra prioriterade utvecklingsområden. I korthet kan man beskriva dem enligt nedan:

Umeå universitet vill ge alla medarbetare möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det skall ske genom att integrera internationalisering i utbildning och forskning och skapa en internationell miljö på universitetet. Här uppmuntrar fakulteten till erfarenhetsutbyte bland annat genom utlysningar samt genom att utveckla information och kommunikation. Utvecklingsområdet benämns som Internationalisering på hemmaplan.

Vidare vill universitetet utveckla Internationella samarbeten inom utbildning och forskning. Medarbetarna skall uppmuntras att delta i och påverka nationella och internationella nätverk. Fakulteten ger bland annat såddmedel, konferens- och nätverksmedel samt bidrar med ekonomiska förutsättningar för att invitera gästforskare.

Alla medarbetare och studenter vid Umeå universitet skall även ges möjlighet att skapa Egna utlandserfarenheter. Det kan vara till exempel utbytesstudier, praktik, konferenser eller forskningsvistelser utomlands. En åtgärd för att stimulera utbytesstudier som nämns i planen är att skapa mobilitetsfönster i utbildningarna.

Avslutningsvis finns också utvecklingsområdet Värdskap som gynnar internationalisering vilket beskriver viljeinriktningen att vi skall vara ett bra värduniversitet för alla gäster. Värdskapet ska bidra till en högkvalitativ utbildnings- och forskningsmiljö med goda förutsättningar för utveckling samt även möjliggöra för rekrytering av framtida medarbetare. För att skapa förutsättningar för ett bra värdskap beskriver handlingsplanen bland annat åtgärder för att utveckla och säkerställa rutiner kring mottagning.

Policyns utvecklingsområden skapar en tydlig ram för handlingsplanens mål och åtgärder. Vår förhoppning är att handlingsplanen skall vara ett stöd i att utveckla samarbeten, möjliggöra erfarenheter och stimulera internationella kontakter. Ta gärna del av planen i bifogad pdf. Om du har några frågor eller synpunkter så är du välkommen att höra av dig till mig via e-post.

Läs mer Handlingsplan för internationalisering

Marcus Zaar, kanslichef

Läs tidigare inlägg på Fakultetsledningens blogg

Redaktör: Per Melander