Nominering: Bo och Barbro Hammarströms pris

9 februari 2024

Rektor beslutade 7 oktober 2022 att inrätta Bo och Barbro Hammarströms pris vid Umeå universitet. Priset på 100 000 kronor delas ut vid universitetets årshögtid under de fem åren - första gången 2023 och sista gången 2027. Nominera senast 26 april.

Priset tilldelas en vid Umeå universitets verksam forskare eller lärare som gjort framstående insatser för främjande av vetenskaplig forskning och utveckling inom något av fälten kemi, cell- och molekylärbiologi, mikrobiologi eller immunologi.

All personal vid Umeå universitet inbjuds att nominera enskilda individer till Bo och Barbro Hammarströms pris via detta formulär. Tillsammans med nomineringen ska det finnas en motivering som skildrar varför den nominerade personen anses lämplig som mottagare av priset (max en A4 sida). Till motiveringen ska ett kort CV inkluderas. Sista dag att lämna in en nominering är 26 april, 2024.

Pristagaren utses av en särskild kommitté som i enlighet med rektorsbeslut utsetts av dekanerna vid Medicinsk fakultet och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet. Priset kan inte delas mellan flera personer och kommitténs beslut av pristagare kan inte överklagas.

Kontakt: susanne.vikstrom@umu.se

Redaktör: Eric Ågren