Ny utbildning om att förebygga och hantera hot, våld och påtryckningar

26 februari 2024

Umeå universitet har nolltolerans mot hot och våld. Nu finns en utbildning där du kan lära dig hur du förebygger och hanterar hot, våld och påtryckningar.

Nu finns en utbildning om hur du kan lära dig att hantera hot och våld. Utbildningens mål är att bidra till en tryggare och säkrare arbetsmiljö för samtliga vid Umeå universitet.

Du som chef och dina medarbetare kan gå utbildningen, utbildningen finns på svenska och en engelsk textad version. Utbildningen tar ungefär två timmar och den består bland annat av filmer, intervjuer och korta kunskapstest.

I utbildningen får du lära dig:

• att bemöta upprörda och hotfulla personer i fysiska möten, telefon eller sociala medier.
  • om riskfaktorer, förberedelser och verktyg för att minska risken för hot eller våld.
  • om samarbete, rutiner och sätt att fortsätta att arbeta med frågorna på arbetsplatsen.

Mer information och anmälan till utbildningen

Umeå universitet har nolltolerans mot hot och våld. Ett förebyggande arbete för att motverka påtryckningar blir en central del till att skapa en arbetsmiljö där alla vid Umeå universitet mår bra och behandlas med respekt.