Tre planerade temagranskningar under 2024

23 februari 2024

Digitalisering av administrativa processer, förvaltning av upphandlade ramavtal och verksamhetsplanering och uppföljning kommer granskas av Internrevisionen under 2024.

Långsiktighet, transparens och tillit är viktiga ledord

En väl fungerande process för verksamhetsplanering och uppföljning är en viktig förutsättning för en god intern styrning och kontroll av verksamheten. År 2016 granskade internrevisionen den dåvarande modellen för verksamhetsplanering vid Umeå universitet. Sedan dess har modellen förändrats och idag utgår modellen från den beslutade visionen för Umeå universitet där långsiktighet, transparens och tillit är viktiga ledord. Syftet med årets granskning är att genomlysa verksamhetsplanerings- och uppföljningsprocessen vid universitetet, bland annat intern samordning, integrering av riskhanteringsprocesser och kopplingen till budgetprocessen och ekonomisk uppföljning.

Förvaltning av upphandlade ramavtal

En stor andel av universitetets inköp görs från upphandlade ramavtal. I en tidigare granskning framkom det att universitetet saknade formellt utsedda avtalsägare för upphandlade ramavtal samt styrdokument som beskrev roller och ansvar för förvaltningen av ramavtal. Sedan dess har det vidtagits åtgärder, och årets granskning syftar till att följa upp åtgärderna och även undersöka om införandet av e-beställningssystemet lett till de förbättringar som ansågs.

Snabb teknisk utveckling ställer högre krav

I den universitetsövergripande verksamhetsplanen för åren 2023–2025 är digitalisering ett av nio prioriterade områden och i oktober förra året beslutade rektor om en digitaliseringsstrategi. För att få en bild av hur universitetet arbetar med verksamhetsutveckling genom digitalisering har internrevisionen för avsikt att genomföra en granskning mot digitalisering av administrativa processer. Granskningen kommer avgränsas till att internrevisionen tittar på ett urval av projekt eller förändringsprocesser där tidigare manuella rutiner digitaliserats, alternativt förändringar av befintliga digitala arbetssätt.

Läs mer om internrevisionen på umu.se

Redaktör: Maja Wik