Dags att nominera hedersdoktorer

12 mars 2024

Hedersdoktorer utses varje år av fakultetsnämnden och promoveras vid universitetets årshögtid. Härmed uppmanas alla anställda vid Humanistiska fakulteten att nominera kandidater.

Fakulteten hedrar en person med ett hedersdoktorat antingen p g a personens gedigna vetenskapliga meriter eller som erkänsla för betydande insatser i samhället.

Hedersdoktoraten bidrar även till uppmärksamhet och symbolvärde för universitetet och fakulteterna.

Man kan även som utomstående nominera någon till hedersdoktor. Här kan det vara lämpligt att förankra sitt förslag hos någon av fakultetens anställda, detta för att förvissa sig om att det föreslagna hedersdoktoratet också är av betydelse för fakultetens lärare och dess forskare.

Förslag och nomineringar till nya hedersdoktorer kan lämnas till Christer Nordlund, dekan vid Humanistiska fakulteten, senast 7 april 2024.

Läs mer om vilka som tidigare utnämnts till hedersdoktorer vid fakulteten

Redaktör: Per Melander