Bibliotekets artikelkopior är nu kostnadsfria att beställa

28 mars 2024

Biblioteket förändrar sina beställningsvägar av artikelkopior vilket innebär att de dels blir kostnadsfria och dels att betydligt fler artiklar kommer att levereras i digitalt format till den som beställer.

Att avsevärt fler artikelkopior anländer i ett digitalt format är en stor och efterlängtad förändring för många som brukar göra beställningar. Dessutom försvinner kostnaden för artikelkopiorna eftersom det från och med nu är kostnadsfritt att beställa. Varken den enskilde studenten, institutionen eller forskningsprojektet kommer att debiteras och det blir därmed mindre administration runt kopiorna.

Ytterligare en förändring för beställaren är att beställningen går att följa i bibliotekets söktjänst. När artikelkopian är tillgänglig får beställaren en mejlavisering med länk till kopian. Det spelar ingen roll var i världen man befinner sig och regionanknutna har samma tillgång till tjänsten.

– Vi arbetar kontinuerligt med att effektivisera mediaförsörjningen till universitetet så det känns väldigt roligt att nu kunna bredda vår artikelservice till forskare, lärare och studenter – extra kul då vi är först i Sverige att ansluta oss till den här tjänsten! säger Petra Svanborg, chef vid avdelningen Media på biblioteket.

– Biblioteket har redan idag ett stort utbud av tidskrifter och databaser via våra egna prenumerationer och kan beställa papperskopior av artiklar vi inte själva har tillgång till. Med den nya tjänsten växer utbudet, leveransen blir digital och som en ytterligare förbättring av vår service till universitetet gör vi också beställningarna kostnadsfria, avslutar Petra Svanborg.