Humanistiska fakultetens forskarskola söker föreståndare

8 april 2024

Uppdraget omfattar 50 % av heltid under perioden 1 juli 2024 till 30 juni 2027 med möjlighet till förlängning. Möjlighet finns att dela uppdraget på två personer.

Sedan 2009 bedriver Humanistiska fakulteten en forskarskola. Forskarskolan är en obligatorisk del av utbildning på forskarnivå och syftar till att främja intellektuell och social gemenskap över ämnesgränserna, att utveckla generiska, akademiska kompetenser och färdigheter samt att arbeta för bättre möjligheter till arbete både inom och utanför akademin. Ett annat viktigt mål är ökad internationalisering.

I uppdraget som föreståndare ingår att driva och utveckla verksamheten genom att anordna och koordinera föreläsningar, seminarier, kurser och internat.

I september 2024 kommer nya doktorander att anställas vid fakulteten, varav ett antal kommer att vara direkt knutna till forskarskolan och dess poänggivande kurser.

Vi söker dig med tillsvidareanställning vid Umeå universitet som har intresse för att driva och utveckla forskarskolan i samarbete med institutioner och fakultetsledning.

Du har en vetenskaplig och pedagogisk kompetens motsvarande lägst docentnivå inom något av fakultetens huvudområden.

Tidigare erfarenheter av att utveckla forskarutbildning genom ledning, kursutveckling, handledning och administration är meriterande. Viss vikt läggs vid personliga egenskaper.

Du har även goda språkkunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt.

Eftersom uppdraget utförs inom ramen för anställningen, är det ett krav att du som sökande innehar en tillsvidareanställning vid Umeå universitet omfattande minst 50 %.

Välkommen med din CV och ett personligt brev senast fredag den 12 april 2024.

Ansökan skickas via mail till kanslichef Marcus Zaar
Frågor om uppdraget besvaras av dekan Christer Nordlund eller vicedekan Philip Buckland alternativt nuvarande föreståndare Virginia Langum eller Kristina Sehlin MacNeil.

Läs mer om forskarskolan

Redaktör: Per Melander