Information om din tjänstepension

19 mars 2024

Just nu finns möjlighet att välja till återbetalningsskydd för premier som inbetalats till Kåpan Flex för dig som är född före 1988. Samtliga anställda kan välja till återbetalningsskydd framåt.

Kåpan Flex är en del av det statliga tjänstepensionsavtalet PA16 som nu även statligt anställda födda före 1988 har.

Umeå universitet betalar sedan årsskiftet månatligen in premier motsvarande 1,5 procent av din lön för anställda födda 1966 eller senare, och motsvarande 0,5 procent av din lön om du är född före 1966 till Kåpan Flex (Om du har eller har haft delpension får du inte den här delen).

Kåpan Flex tecknas utan återbetalningsskydd, men det går att välja till återbetalningsskydd.

För personer födda före 1988 gäller just nu och fram till 240630 att återbetalningsskydd kan väljas retroaktivt för premier som sedan årsskiftet inbetalas till Kåpan Flex fr.o.m. 240101 (när försäkringen tecknades). Efter halvårsskiftet gäller att återbetalningsskyddet endast kan väljas till för redan inbetalda premier om dina familjeförhållanden ändras (inom ett år från det att du gift dig, blivit sambo eller fått barn).

Du kan när som helst välja att lägga till återbetalningsskydd för premier som ännu inte inbetalats. Det kommer då att tecknas en ny försäkring med nytt försäkringsnummer. Återbetalningsskyddet gäller då enbart på kommande inbetalningar av premier.

Du kan inte lägga till eller ta bort återbetalningsskyddet efter att du börjat ta ut din pension.

För mer information samt för att lägga till eller ta bort återbetalningsskyddet läs mer här: Kåpan Flex, Kåpan Tjänstepension (kapan.se)

Notera att din tjänstepension är i två delar; Kåpan Tjänste respektive Kåpan Flex. Du har möjlighet att lägga till återbetalningsskydd även när det gäller Kåpan Tjänste, dock enbart för premier framåt i tiden.

SPV har regelbundet webbseminarier om information om din tjänstepension.

Samtliga anställda har möjlighet att anmäla sig till och delta i SPVs livesända webbseminarier som SPV sänder live några gånger i månaden.

Teman för webbseminarierna är t.ex.:

• Lär dig mer om din pension – för dig som är född före 1988
  • Ansökan om tjänstepension – för dig som går i pension inom kort
  • Allt du behöver veta – för dig som är född 1988 eller senare

Mer information om SPVs webbseminarium samt anmälningsformulär till dessa finns på SPVs hemsida: Webbseminarier - SPV

Har du frågor?

Kontakta Marcus Karlsson