Lotta Wikström en av sex som får medel från Wallenberg Scholars

26 mars 2024

Lotta Wikström, Institutionen för idé- och samhällsstudier, är en av sex forskare som är utvalda att ta del av Wallenberg Scholars-programmet, som syftar till att ge landets ledande forskare bidrag för fri forskning där de själva kan välja vad de vill forska på. Forskarna får dela på sammanlagt 108 miljoner kronor.

Wallenberg Scholars-programmet syftar till att ge landets ledande forskare bidrag för fri forskning. Bidragen delas ut efter en omfattande internationell utvärderingsprocess.

Totalt handlar det om 118 forskare i hela landet som under fem år får upp till 18 miljoner kronor vardera i teoretiska ämnen och upp till 20 miljoner kronor vardera i experimentella ämnen.

I utvärderingen av ansökningarna till Wallenberg Scholars har närmare 500 internationella expertutlåtanden hämtats in. Varje ansökan har lästs av fyra till fem internationella experter.

Redaktör: Per Melander