Påminnelse: Nominera forskare till Uppsala universitets Umeåfonds pris

23 april 2024

Inbjudan att nominera forskare inom området Övre Norrlands kultur & historia till Uppsala universitets Umeåfonds pris.

Kriterier:

De nominerade ska vara yngre forskare vid Umeå universitet som bedriver framstående forskning inom området Övre Norrlands kultur och historia.

Underlag:

Prismotivering (550-605 tecken inkl. blanksteg, börja med NN nomineras av XX till priset för...), den nominerades namn, befattning och organisatorisk tillhörighet, e-postadress, relevant del av CV, samt ev kortfattad övrig information av relevans.

Ange om språket ska vara svenska eller engelska i samband med nomineringen.

Prisutdelning:

Priset kommer att delas ut i samband med pristagarens föreläsning på förmiddagen lördagen den 19 oktober (samma dag som Årshögtidens ceremoni sker).

Pristagare kommer att utses av en kommitté, utsedd av rektor, som består av professorer vid Umeå universitets humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteter.

Nomineringar sänds till planering@umu.se att. Johanna Blomström senast 20 maj.

Nomineringar behöver alltså inte gå via fakulteterna.

Stipendiat kommer att utses av en kommitté, utsedd av rektor, som består av fyra professorer vid Umeå universitets humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteter. Professorerna har föreslagits av humfak och samfak.

Priset kommer att delas ut i samband med pristagarens föreläsning på förmiddagen lördag 19 oktober, samma dag som Årshögtidens ceremoni.

Redaktör: Per Melander