Nybörjarenkäten 2023 ger värdefull information för framtida arbete

27 mars 2024

I höstas fick nya studenter vid Umeå universitet besvara en Nybörjarenkät med frågor om mottagningen och den utbildningen de valt. Trots relativt låg svarsfrekvens går det att utläsa flera positiva trender.

Syftet med enkäten är dels att få kunskap om varför studenterna valde utbildningen de nyss påbörjat, dels att få en bild av hur de uppfattar den information och det mottagandet de fick vid utbildningsstarten. Resultatet av enkäten ger viktig information för hela universitetet, men det är särskilt värdefullt att varje program och institution får ta del av uppfattningar, synpunkter och tankar av just deras studenter för att kunna förbättra mottagandet och introduktionen av kommande studenter.

Svarsfrekvensen av Nybörjarenkäten 2023 understiger 50 procent och varierar stort mellan olika program och därför behöver resultaten från enkäten tolkas med viss försiktighet. Trots det visar enkäten flera positiva trender.

Synbarhet på nätet är fortsatt viktigt

När det gäller att hitta information om Umeå universitet och dess utbildningar är umu.se som webbplats fortsatt viktigt för kännedomen bland presumtiva studenter, även rekommendationer från vänner, föräldrar och syskon samt antagning.se är av stor betydelse.

Gott rykte och bra utbildningsutbud

De tre viktigaste anledningarna till varför deras val föll på Umeå universitet är att Umeå universitet har ett gott rykte, ett bra utbildningsutbud och bra rykte som studentstad. Vid själva mottagandet har studenterna uppgett att de varit mycket nöjda med välkomstmässan, samt att en stor andel har uppgett att de har en ordnad bostadssituation.

Några negativa trender i årets enkät

Enkäten visar en nedåtgång av sociala mediers betydelse för kännedom om universitetet och dess utbildningar, det kan dock finnas anledning att utveckla frågeställningen till nästa enkät och inkludera fler sociala medier eller andra kanaler.

Samtidigt som flertalet studenter bestämde sig en tid innan de sökte den utbildning de påbörjat har andelen som bestämmer sig sent ökat trendmässigt sedan 2012. År 2023 var det lite mer än var femte student som bestämde sig bara några dagar innan eller till och med vid själva ansökningen.

– Trots att vi har en utmaning kring den relativt låga svarsfrekvensen ger Nybörjarenkäten en bild av nybörjarstudenten och värdefull information för universitetet och kommande års mottagningar av nya studenter, säger Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Om enkäten

Nybörjarenkäten för studenter genomförs vartannat år och är en av aktiviteterna i Umeå universitets kvalitetssystem. I början av höstterminen 2023 genomfördes den senaste enkäten och omfattade samtliga studenter som då påbörjade en utbildning på grundläggande nivå.

2023 års enkät är den sjunde i ordningen sen starten 2012.

Redaktör: Maja Wik