Teknisk kemi bygger vidare på samarbete med universitet i Orlando

21 mars 2024

Samtidigt med deltagande i utbildningskonferensen ACS Spring 2024 passar Lisa Lundin och Stina Jansson på att bygga vidare på civilingenjörsprogrammet i teknisk kemis samarbete med University of Central Florida i Orlando, USA.

Stina Jansson och Lisa Lundin under besöket på Kennedy Space Center i Florida.

Just nu befinner sig Lisa Lundin och Stina Jansson, Kemiska institutionen, i New Orleans där de deltar på konferensen ACS Spring 2024 tack vare medel från fakultetens utbildningskommitté. Syftet med resan är att ta del av forskning som rör undervisning i kemi. Det som presenterats visar att många utmaningar som lärare och studenter möter är i många avseenden är de samma oberoende av land och utbildningssystem.

Förra våren inledde Lisa och Stina ett samarbete med Nicole Lapeyrouse vid University of Central Florida, UCF, Orlando, USA kring det nya civilingenjörsprogrammet i teknisk kemi. Resan till konferensen i New Orleans har kombinerats med ett besök på UCF för att bygga vidare på det samarbetet.

Lisa Lundin och Stina Jansson tillsammans med Erin Saitta på UCF i Orlando.

– Under veckan i Orlando har vi haft möjlighet att interagera med forskare inom kemiundervisning, flera lärare och personal som arbetar med undervisning och stödfunktioner till undervisning på UCF. Samtalen har gett oss många idéer om hur vi kan utveckla vår undervisning på institutionen säger Lisa Lundin. Det här är bara början på ett långt samarbete mellan universiteten och vi planerar redan för hur vi fortsatt ska dra nytta av varandras kunskaper på olika sätt.

Stina Jansson har sedan tidigare samarbete med forskare på Kennedy Space Center och en av dagarna i Florida spenderades där, eftersom Stina var inbjuden att ge en presentation av sin forskning kring fluorerade kemikalier i avfall. Efter den gav Annie Meier, kemiingenjör och forskare vid Kennedy Space Center en rundvandring i deras laboratorier och testanläggningar.

Stina Jansson har sedan tidigare ett forskningssamarbete med NASA och hon och Lisa Lundin fick en rundvandring bland Kennedy Space Centers laboratorier och testanläggningar.