Akademisk frihet mellan ideal och verklighet

19 april 2024

Humanistiska fakulteten och Kungl. Skytteanska Samfundet arrangerade i december förra året en halvdag tillägnad den akademiska friheten. I Skytteanska Samfundets Årsbok 2024 har dekan Christer Nordlund och Erland Mårald, båda idéhistoriker vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, skrivit en artikel om arrangemanget.

Ur artikeln:

"Frågan om akademisk frihet har varit högt upp på dagordningen under den senaste tiden. Med anledning av detta arrangerade Kungl. Skytteanska Samfundet och Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet den 16 november 2023 ett gemensamt symposium i Humanisthuset med titeln Akademisk frihet – mellan ideal och verklighet.

Föredragen från symposiet, samt en artikel och ett brev publiceras samlat här i Thule. Det ger en helhetlig bild av frågans filosofiska grunder, dess politiskt institutionella förankring samt aktuella hot och möjligheter.

Diskussionen om akademisk frihet är emellertid inte ny och i denna inledning ges en kort idéhistorisk översikt som belyser såväl hur idealet om akademisk frihet växt fram som hur förändringar i politik och samhälle försvårat dess realisering".

Läs texten som utdrag ur Kungliga Skytteanska Samfundets Årsbok 2024

Läs nyhet i samband med arrangemanget

Redaktör: Per Melander