Nominera till två vetenskapliga pris - Eric K. Fernströms Stiftelse

17 april 2024

Eric K Fernströms Stiftelse välkomnar nomineringar för två priser för 2024.

Pris till yngre, särskilt lovande och framgångsrik forskare i Sverige.
Prissumman är 100 000 kronor.

Fakulteten kan nominera en yngre, särskilt lovande och framgångsrik forskare till Eric K. Fernströms Svenska pris. Den nominerade ska den 31 december i år icke ha uppnått 45 års ålder samt vara verksam vid fakulteten. Priset får inte delas, om inte synnerliga skäl föreligger.
Beslut fattas av utsedda priskommittén vid fakulteten och nominering skickas senast 25 maj 2024, till research.med@umu.se.
Pristagaren förväntas motta sitt pris i Lund den 6 november.

Fernströms Nordiska pris 2024
Prissumman är 600 000 kronor

Samtliga professorer och lektorer vid de medicinska fakulteterna i Norden kan nominera forskare som är verksamma vid nordiska medicinskt vetenskapliga institutioner. Forskarna förväntas också ha gjort särskilt framstående insatser inom de medicinska vetenskaperna. Huvudprinciper är att det nordiska priset tilldelas en framstående forskare. Tidigare nomineringar kan upprepas.
Inskannat formulär med underskrift samt kortfattat CV och fullständig publikationslista samt 10 viktigaste publikationer skickas i pdf-format till Ann Ivarsson, Kanslidirektör Lunds universitet (ann.ivarsson@med.lu.se). Sista dag för nominering är 15 maj 2024.

All information om fernströmspriserna och samtliga blanketter