Inbjudan att nominera lärarrepresentanter till Handelshögskolans styrelse

24 april 2024

Alla anställda vid den Samhällsvetenskapliga fakulteten har möjlighet att senast den 3 maj 2024 nominera lärarrepresentanter till styrelsen för Handelshögskolan.

Rektor Hans Adolfsson har fastställt regler för utseende av ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan vid Umeå universitet för perioden 2022-01-01—2025-12-31

En beredningsgrupp har tillsatts för ändamålet:

• Sofia Lundberg (ordförande)
  • Galina Biedenbach
  • David Källberg
  • Kadri Meister
  • Lars Persson
  • Lars Silver

Beredningsgruppen har i uppdrag att till rektor Hans Adolfsson nominera två ordinarie representanter och en gruppsuppleant för lärare vid Handelshögskolan.

Samtidigt har dekan Ruth Mannelqvist i uppdrag att till rektor Hans Adolfsson nominera en lärarrepresentant med anställning vid Umeå universitet exklusive Handelshögskolan.

Detta är ett fyllnadsval för perioden 2024-06-01—2025-12-31.

Lärarrepresentanterna ska vara vetenskapligt kompetenta och inneha en fast anställning motsvarande minst 50 procent vid Handelshögskolan respektive vid Umeå universitet exklusive Handelshögskolan. Personer som samtidigt sitter som lärarrepresentant i universitetsstyrelsen eller i fakultetsnämnd får inte vara ledamot i styrelsen för Handelshögskolan. Vidare kan biträdande prefekter ej vara ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan.

Styrelsen för Handelshögskolan ska, utöver vad som anges i Handelshögskolans delegationsordning, ansvara för Handelshögskolans övergripande inriktning och utveckling inbegripet den långsiktiga inriktningen av högskolans övergripande mission, vision, mål och strategier med avseende på utbildning, forskning och aktiviteter förenade med näringsliv och förvaltning.

Nomineringar rörande

1. Beredningsgruppens uppdrag skickas till Sofia Lundberg, Handelshögskolan: sofia.lundberg@umu.se

2. Dekan Ruth Mannelqvists uppdrag skickas till Åsa P Isaksson, Kansliet för samhällsvetenskap, asa.isaksson@umu.se

En kortfattad motivering samt presentation av den föreslagna personen ska medfölja nomineringen.

Sista dag att nominera är den 3 maj.