Introduktionsseminarier vid Svenska Instituten i Athen och Rom

23 april 2024

Instituten i Athen och Rom är väletablerade svenska institutioner för forskning och högre utbildning på plats i Grekland och Italien, där de sedan decennier utgör en internationell kontaktyta och plattform för vetenskaplig interaktion för doktorander och forskare.

Seminarierna presenterar Instituten och deras kontexter. Deltagarna får en aktuell inblick i Institutens löpande vetenskapliga och pedagogiska verksamhet, deras infrastruktur och interaktion med de internationella forskningssamhällena på plats i Athen och Rom.

Seminarierna riktar sig till dig som är doktorand, lärare eller forskare i ett humanistiskt ämne vid ett USI-lärosäte och är intresserad av att veta mer om Instituten och deras verksamheter, liksom om hur deras kompetens och resurser kan vara relevanta för dig och ditt arbete.

Seminarierna löper över två terminer och består av en veckas vistelse på vardera institut. För doktorander: 7-11 oktober 2024 i Rom och 31 mars till 4 april 2025 i Athen. För lärare och forskare: 14-18 oktober 2024 i Rom och 7-11 april 2025 i Athen. Seminarierna hålls på svenska.

I seminarierna ingår presentationer av Instituten, deras resurser, tjänster och nätverk, samt studiebesök vid olika forsknings-institutioner såsom fackbibliotek, arkiv, laboratorier, museer, historiska platser med mera. I seminarierna ingår även kvällsföreläsningar vid andra institutioner och kollegialt utbyte med lokala och internationella doktorander och forskare.

Välkommen med din ansökan senast 21 maj 2024

Antagningsbesked kommer att skickas ut i början av juni. Deltagare står för resa och uppehälle, vilket kan finansieras med Erasmus+ Staff Training.

Kontakta ansvarig för Erasmus+ vid ditt lärosäte för mer info. Seminarierna arrangeras av Svenska Instituten i Rom och Athen, inom ramen för USI, Universitet och Svenska Institut i samarbete för internationalisering.

Frågor? Kontakta USI kansli: karin.wallin@gu.se.

Läs mer om USI

Redaktör: Per Melander