Lönekartläggning för 2023 är genomförd

24 april 2024

Varje år gör universitetet en lönekartläggning – en analys av kvinnors och mäns löner och anställningsvillkor. Lönekartläggningen för 2023 är nu genomförd.

Umeå universitet genomför varje år en lönekartläggning – en kartläggning och analys av kvinnor och mäns löner och anställningsvillkor. Genom att genomföra en lönekartläggning kan universitet upptäcka, åtgärda och förhindra eventuella osakliga skillnader i löner och anställningsvillkor som är baserade på kön.

Analysen för 2023 visar att lokala avtal, bestämmelser och praxis om lön och andra anställningsvillkor har en könsneutral utformning. Analysen visade även att inga lönejusteringar behöver göras för någon grupp baserat på osakligheter utifrån kön.

Arbetet med lönekartläggning är en del av arbetsgivarens aktiva åtgärder. Aktiva åtgärder innebär ett förebyggande och främjande arbete för att motverka diskriminering och på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett diskrimineringsgrund.

Dokumentation av lönekartläggningen 2023

Mer information om årets och tidigare års lönekartläggningar hittar du på sidan Lönekartläggning och analys.

Ylva Hagervall