UMU – ny rekommenderad förkortning

5 april 2024

Universitetet har idag tre officiella namn: det svenska Umeå universitet, engelska Umeå University och umesamiska Ubmejen universitiähta. I vissa sammanhang kan det ibland behövas en förkortning och under lång tid har tre olika förkortningar använts: Umu, UMU och UmU. Universitetets språkråd rekommenderar nu att förkortningen UMU används i de få fall en förkortning är nödvändig.

Språkrådet vid Umeå universitet har tidigare rekommenderat förkortningen Umu, vilket nu förändras till UMU. Genom att använda samma förkortning över hela universitetet bidrar vi till konsekvens och igenkänning.

Varför UMU?

Enligt svenska skrivregler ska en initialförkortning som uttalas bokstav för bokstav skrivas med stora bokstäver, alltså UMU, medan förkortningen av ett namn skrivs med resterande små bokstäver om namnet uttalas som ett ord, Umu.

En undersökning av uttalet bland medarbetare visar att det varierar – vissa uttalar förkortningen som ett sammanhängande ord och vissa bokstav för bokstav, vilket gör att båda varianterna skulle kunna vara korrekta. På engelska är den korrekta stavningen UMU och eftersom det är önskvärt att ha samma förkortning på svenska och engelska, har UMU valts som den officiella förkortning som Språkrådet rekommenderar för båda språken.

Den vanligt förekommande förkortningen UmU har inget belägg i varken svenska eller engelska skrivregler.

När ska Umeå universitet förkortas?

Det finns nästan alltid utrymme att skriva ut universitetets hela namn. För läsbarhetens skull bör namnet inte förkortas i våra formella dokument eller på våra webbsidor. För att skapa variation i löptext går det utmärkt att skriva universitetet eller, på engelska, the University. I sociala medier eller i andra texter där antalet tecken är begränsat eller i sammanhang där Umeå universitet jämförs med andra lärosäten kan en förkortning däremot vara användbar. Då rekommenderas alltså UMU.

Läs mer om universitetets namn och andra skrivtips i Svensk skrivguide och Engelsk skrivguide särskilt framtagna för Umeå universitet.

Vad är Språkrådet?

Språkrådet är ett rådgivande organ vid Umeå universitet med representation från alla fakulteter, Universitetsledningen, Universitetsbiblioteket, Universitetsförvaltningen, doktoranderna och studenterna. Rådets uppdrag är att vara rådgivande i viktigare språkfrågor som rör verksamhetens övergripande inriktning som exempelvis benämningar på titulatur, utbildningar, organisatoriska enheter, skyltning och lokaler. Språkrådet bereder och lämnar även förslag till rektor på beslut som främjar universitetets språkarbete. Förutom skrivguiderna för svenska och engelska har Språkrådet även bland annat tagit fram Språkpolicy för Umeå universitet och gjort en översyn över universitetets engelska titulatur som presenteras i Ordlista för titulatur.

Har du frågor?

Kontakta Anna Lawrence, sammankallande för Språkrådet och översättare på Kommunikationsenheten

Engelsk och svensk skrivguide

Ta stöd av universitetets skrivguider för att skriva på svenska eller engelska.

Svensk skrivguide

Engelsk skrivguide