Nominera för utmärkt forskning inom barn- och ungdomsdiabetes

2 april 2024

Barndiabetesfondens Johnny Ludvigsson-pris för utmärkt forskning inom barn- och ungdomsdiabetes. Nominera senast 15 maj.

Pristagaren bör vara nordisk medborgare (i Danmark, Finland, Island, Norge eller Sverige) och ha bedrivit forskning inom diabetes
• kliniskt hos barn och ungdomar och/eller
• epidemiologiskt på barn- och ungdomsdiabetes och/eller
• experimentellt avseende typ 1-diabetes.

Användning av biologiska prover från barn och ungdomar och en klinisk förening kommer att ha stor betydelse i beslutet. Pristagaren bör nomineras av minst tre nordiska forskare inom diabetes. Motiveringen bör innehålla en beskrivning av den vetenskapliga prestationen (högst 1 000 ord på engelska) och de viktigaste (högst 20) vetenskapliga publikationerna.

Nomineringen måste vara tillgänglig för priskommittén senast 15 maj. Pristagaren utses senast 15 juni av en priskommitté bestående av Barndiabetesfondens Vetenskapliga råd, kompletterat med pristagarna från de tre föregående åren. Priset består av en summa på 250 000 SEK och ett diplom. Pristagaren tillkännages på Johnny Ludvigssons födelsedag 16 oktober, och priset kommer att delas ut vid ett efterföljande ceremoniellt möte eller en större medicinsk konferens i ett nordiskt land.
Priset delas ut i första hand av Barndiabetesfondens beskyddare, Hennes Kungliga Höghet Kronprinsessan Victoria, eller av Johnny Ludvigsson eller av Barndiabetesfondens ordförande. Pristagaren kommer att hålla en 40 minuters presentation om sin forskning. Vinnaren kommer då att behöva delta i priskommittén frivilligt och utan extra betalning under de följande tre åren.

För mer information, kontakta forskning@barndiabetesfonden.se