Lärarutbildningar i norr samarbetar kring studentrekrytering

16 april 2024

Umeå universitet, Mittuniversitet och Luleå tekniska universitet genomför en gemensam kampanj på sociala medier. Kampanjen syftar till att synliggöra kurser och program för att bli lärare och förskollärare och fortbildning för de som redan är yrkesverksamma.

– Satsningen innebär att vi går ut med samma annons på Facebook i norra Sverige. Samarbetet gör att vi maximerar synligheten och använder våra resurser effektivt, säger Lars-Erik Lauritz, föreståndare vid Lärarhögskolan.

Varför gör ni det här nu?
– Med kampanjen visar vi att de tre nordligaste lärosätena både vill och kan göra skillnad för regionernas utveckling. Annonserna påminner om den stora bredd som vi tillsammans erbjuder, men också att även om ansökningstiden gått ut finns det många kurser som fortfarande är sökbara. Målgrupperna är kunskapstörstande från kust till fjäll.

– Vi har sedan länge många och bra samarbeten med Mittuniversitetet och Luleå tekniska universitet, det visas tydligt i denna kampanj, avslutar Lars-Erik Lauritz.

För mer information kontakta gärna:
Lars-Erik Lauritz
lars-erik.lauritz@umu.se