Utlysning: Nominera till pedagogiskt pris på teknat-fakulteten

6 februari 2018

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden har beslutat att årligen utdela ett pedagogiskt pris om 25 000 kronor riktat till yngre lärare. Med yngre lärare avses tillsvidareanställd lärare med en anställningstid understigande sju år vid sista ansökningsdag. Syftet med priset är att synliggöra och uppmuntra yngre lärares engagemang och insatser i högskolepedagogisk utveckling.

Lärare kan genom priset få ett erkännande för och uppmuntran till fortsatt utvecklingsarbete för att stärka fakultetens utbildningar. Anställda vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten inbjuds att komma med förslag på en eller flera pristagare.

Nomineringen ska innehålla följande

Motivering till nomineringen med utgångspunkt i nedanstående tre nomineringsgrunder. Motiveringen ska vara formulerad så att det för bedömningskommittén är möjligt att göra en relevant bedömning av den nominerades meriter utan ha en personlig kännedom om den nominerade. Motiveringen får vara högst två sidor lång och ska ge konkreta exempel på ämnesmässigt och/eller pedagogiskt utvecklingsarbete den nominerade har drivit själv eller varit ledare för.

Bedömningskommittén består av fakultetens utbildningsledare, utbildningskommitténs ordförande samt prodekan. Fakultetsnämnden fattar beslut om pristagare den 15 mars och prisutdelningen sker i samband med den årliga vårfesten.

Möjliga nomineringsgrunder

- Visat ett tydligt intresse och engagemang för att utveckla och förbättra kvaliteten inom kurser/program tillsammans med kollegor och studenter.

- Visat prov på ett tydligt och uppskattat pedagogiskt ledarskap, med intresse och engagemang, för att driva utveckling av undervisningen framåt. Visat förmåga att stödja och uppmuntra kollegors utveckling som lärare.

- Aktivt verkat för att inspirera andra genom att sprida goda exempel på pedagogisk utveckling i olika forum inom och utanför den egna institutionen och även nationellt och internationellt.

Skicka in nomineringsförslag

Skicka motiverade förslag senast onsdag den 28 februari till fakultetssamordnare annelie.holmlund@umu.se. Märk förslag med "Pedagogiskt pris vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten 2018".