Resemedel ur Rolf Lindbäcks fond för inflammatoriska tarmsjukdomar

1 oktober 2018

Medicinska fakulteten utlyser resemedel ur Rolf Lindbäcks fond för inflammatoriska tarmsjukdomar till läkare vid fakulteten. Ansök senast 14 oktober.

I enlighet med stadgarna för Rolf Lindbäcks fond utlyser Medicinska fakulteten resemedel till läkare vid fakulteten med forskning som anknyter till forskning inom IBD. Anslag kan erhållas ur fonden för resor, kongressavgifter och andra omkostnader i samband med dessa. Sammanlagt utlyses 90 200 kronor för 2018. Observera att Rolf Lindbäcks fond för inflammatoriska tarmsjukdomar kommer att inkluderas i Insamlingsstiftelsen under 2019.

Behörighetskrav

För att kunna ansöka om dessa medel krävs erhållen läkarlegitimation och yrkes- och/eller forskningsverksamhet vid Medicinska fakulteten.

Ansökningsförfarande

Ansökan ska innehålla ett kort CV (max 1 sida), program för konferensen och en kort redovisning av kostnaderna för resan. Det är meriterande att delta i konferensen, antingen i form av poster, presentation eller som keynote speaker. Sådant deltagande ska styrkas av programmet eller inbjudan från konferensorganisatören.

Ansökningar från icke-disputerade läkare ska vara bestyrkta av handledare eller enhetschef.

Det finns ingen särskild ansökningsblankett för ansökan. Ansökan får inte överstiga två sidor, exklusive bilagor från konferensen.

Resemedel tilldelas enligt Cancerfondens standarder

Resor till konferenser som äger rum inom Europa tilldelas 11 000 kronor.
Resor till konferenser som äger rum till USAs östkust tilldelas 16 000 kronor.
Resor till konferensen som äger rum till USAs västkust tilldelas 17 000 kronor.
Resor till konferenser som äger rum i Asien tilldelas 20 000 kronor.

Redaktör: Ola Nilsson