Utlysning medel för sabbatical för forskning

30 januari 2019

Forskningsstrategiska nämnden vid Medicinska fakulteten utlyser medel för sabbaticals vid utländskt universitet i avsikt att främja forskning och utbildning på forskarnivå. Ansök senast måndag den 1 april.

Behöriga att söka är fakultetens professorer och lektorer som bedriver forskning. Ansökan sker i samråd med prefekten vid den sökandes institution.

• 5 års anställning ger rätt att söka 6 månaders sabbatical
  • 10 års anställning ger rätt att söka 12 månaders sabbatical

En sabbatical ska pågå under företrädesvis sex sammanhängande månader och får maximalt pågå i tolv månader. Forskningsstrategiska nämnden förordar en viss flexibilitet avseende sabbatical-vistelsens längd.

Forskningsstrategiska nämnden rekommenderar tilldelning enbart i de fall då det:

1. finns en tydlig forskningsplan av god vetenskaplig kvalitet och
  2. om det beskrivna projektet starkt gynnas av att den sökande vistas vid det aktuella lärosätet och
  3. om det finns en beskrivning av hur fakultetens forskning och utbildning på forskarnivå gagnas av en sabbatical-vistelse.

Institutionen erhåller GU-resurs för motsvarande tid, d.v.s. för andelen grundutbildningsanslag i lärarlönemedlen för berörd lärare under sabbatical-perioden.

Ansökan

Ansökan ska innehålla:

1. Följebrev undertecknat av sökanden inkluderande

a) syftet med vistelsen
b) förväntad effekt av hur fakulteten gagnas av vistelsen
c) sökandens institutionstillhörighet och anställning

Ansökan ska tillstyrkas av prefekten.

2. Forskningsplan, inte överstigande 4 A4-sidor

3. Kort CV, inte överstigande en A4-sida

4. Publikationsförteckning med 10 utvalda publikationer, inte överstigande en A4-sida

5. Intyg från mottagande universitet som bekräftar att sökanden kan beredas plats och få tillgång till resurser nödvändiga för genomförandet av forskningsplanen.

Ansökan kan skrivas på svenska eller engelska.

Ett undertecknat inskannat original ska skickas digitalt till registrator, medel@diarie.umu.se senast måndag 1/4.

Märk e-brevet i ärenderaden med Grundutbildningsresurs för möjliggörande av sabbaticals för forskning FS 2.1.6-85-19.

Ansökningarna bereds av forskningsstrategiska nämnden och beslut fattas därefter av fakultetsnämnden.

Kontaktpersoner

Kontakta ordförande Anna Arnqvist, anna.arnqvist@umu.se, eller vice ordförande Peter Nordström, peter.nordstrom@umu.se, vid eventuella frågor.

Redaktör: Lena Åminne