Kungl. Skytteanska Samfundets pris till yngre forskare

28 oktober 2019

Styrelsen för Skytteanska Samfundet delar 2020 ut ett pris på 40 000 kronor till en yngre forskare inom Medicinska fakulteten och 40 000 kronor till en yngre forskare inom Samhällsvetenskapliga fakulteten. Nominera senast den 10 januari 2020 (medfak) och 5 februari (samfak).

Syftet med priset är bl.a att:

• stödja forskningen vid Umeå universitet
  • uppmuntra framstående yngre forskare till fortsatt forskningsverksamhet
  • sprida kännedom om Skytteanska Samfundet inom Umeå universitet och hos allmänheten.

Behöriga

Priset delas ut till en skicklig yngre forskare som befinner sig tidigt i karriären, helst inte mer än fem år efter avlagd doktorsexamen, och som är anställd vid Umeå universitet. Vid bedömning av skicklighet ska särskild hänsyn tas till den vetenskapliga kapacitetsutvecklingen under den senaste femårsperioden. Ingen kan få priset mer än en gång.

Förslag till pristagare år 2020

Nominering ska senast den 10 januari 2020 till adress: erland.marald@umu.se. Förslagen ska åtföljas av en inte alltför kortfattad motivering och ett CV. Följande punkter bör finnas med: publikationer, extern finansiering, samverkansuppdrag, nationella och internationella forskningsnätverk samt övriga uppdrag som ex vis review-uppdrag och handledning.

OBS! Inget hindrar att en person nomineras flera gånger. Tidigare förslag måste dock aktualiseras. Förslaget bör givetvis inte diskuteras med den föreslagne och inte heller ges offentlighet.

Frågor besvaras av Preses Lars-Erik Edlund (lars-erik.edlund@umu.se) eller vice sekreteraren Erland Mårald (erland.marald@umu.se).

Styrelsen för Skytteanska Samfundet utser pristagaren sedan en av styrelsen utsedd beredningsnämnd behandlat inkomna förslag och gett sin rekommendation till styrelsen. Pristagarna utses under våren 2020 och prisutdelningen sker vid Umeå universitets årshögtid hösten 2020. Pristagaren förväntas att bidra med en artikel, ofta baserad på prisföreläsningen, i Samfundets årsbok Thule.

Kungl. Skytteanska Samfundet är en vetenskaplig akademi med säte i Umeå. Samfundet bildades 1957 och är en av 18 kungliga akademierna i Sverige. Dess uppgift är att stödja och uppmärksamma Norrlands kulturella och vetenskapliga utveckling. Samfundet fyller sin uppgift genom att ge ut böcker och skrifter, dela ut priser och stipendier, anordna föredrag och föreläsningar i vetenskapliga ämnen, stödja utgivning av framstående vetenskapliga verk samt också på andra sätt stödja vetenskaplig forskning, särskilt sådan som är av norrländskt intresse. En utförligare presentation av Samfundet finns på hemsidan:
www.skytteanskasamfundet.se

Lars-Erik Edlund, Samfundets Preses