Utomeuropeisk mobilitet inom Erasmus+ 2020

23 oktober 2019

​Nu har ansökan öppnat för Erasmus+ delprogram International Credit Mobility (ICM). ICM syftar till samarbete mellan programländer och utomeuropeiska länder. Sista ansökningsdag är den 20 november.

Inom ICM kan institutioner söka stipendier för in- och utresande studenter, lärare och personal. För studentmobilitet finns det möjlighet att söka medel för såväl grund och avancerad nivå som utbildning på forskarnivå. För personalmobilitet finns det möjlighet att söka medel för personal med undervisningsuppdrag samt personalfortbildning.

Mer information om Erasmus+ delprogram International Credit Mobility finns på Universitets- och högskolerådets sidor:
Utomeuropeisk mobilitet för högre utbildning

Institutioner som vill ansöka ska skicka in en föransökan, "pre-application", till International Office senast den 20 november.

För att ansöka måste det finnas ett redan etablerat samarbete med det utländska partneruniversitetet.

Ansökan ska innehålla en tydlig beskrivning av:

• hur samarbetet är knutet till fakultetens/institutionens strategier för internationellt utbildningssamarbete. Det ska framgå att projektet är väl förankrat vid institutionen (det är inte tillräckligt att forskare söker i samråd med sin prefekt utan antalet mobiliteter ska även förankras hos utbildningsansvariga).
  • vad samarbetet med partneruniversitetet ska bidra till på lång sikt och hur deltagarnas erfarenheter ska tas tillvara (t.ex. obligatoriska seminarier).

Som stöd till ansökan finns en checklista. Punkterna i checklistan är avgörande för huruvida ditt rojekt ska gå vidare till en slutlig ansökan. Beskriv så detaljerat som möjligt och helst med exempel.

Checklist för International Credit Mobility 2020

International Office gör ett urval med stöd av:

Universitets- och högskolerådets rekommendationer och prioriteringar för 2020.

Vision för Umeå universitet

Umeå universitets internationaliseringsstrategi för utbildning och Erasmus Policy Statement

Om föransökan beviljas ska institutionen skicka in en fördjupad ansökan till International Office senast den 15 december.

International Office gör därefter en slutgiltig ansökan i samråd med institutionen som skickas in till Universitets- och högskolerådet.

Pre- application for International Credit Mobility 2020

Frågor?

Besök oss gärna på drop-in:

4 november, kl 14.15–15.15 i Docenten, Förvaltningshuset

Kontakta oss:

Jenny Ahlinder Hagberg
E-post: icm.io@umu.se

Anna Sjöqvist
E-post: icm.io@umu.se

Tidigare beviljade samarbeten

• Kemiska institutionen och Odessa I.I. Mechnikov National University i Ukraina
  • Institutionen för medicinsk kemi och biofysik och Sumy State University i Ukraina