Utlysning av klinisk forskningsresurs

18 mars 2019

Medicinska fakulteten utlyser strategisk satsning: Klinisk forskningsresurs för bibehållande och/eller uppnående av universitetssjukvårdsstatus. Ansök senast den 5 juni 2019.

I en strategisk satsning för att stärka forskningen vid ett antal enheter i Norra sjukvårdsregionen, utlyser forskningsstratetiska nämnden, på uppdrag av fakultetsnämnden, forskningsresurser i form av 3-5 anslag à 400 000 kronor årligen i tre år.

Behörighet att söka

För att kunna ansöka krävs avlagd doktorsexamen eller utländsk examen motsvarande doktorsexamen. Sökande ska ha en yrkeslegitimation och  tillsvidareanställning vid antingen:

• Region Västerbotten (inkl kombinationsanställda), med en anknytning till något av följande fyra ämnen vid Umeå universitet: 1) anestesiologi och intensivvård, 2) barn- och ungdomspsykiatri, 3) ortopedi, eller 4) öron-, näs- och halssjukdomar, eller
  • Region Jämtland Härjedalen (Östersund) (inkl kombinationsanställda), med en anknytning till Umeå universitets ämne kirurgi, eller
  • Region Västernorrland (Sundsvall) (inkl kombinationsanställda), med en anknytning till Umeå universitets ämne medicin.

Professorer är inte behöriga att ansöka om dessa medel.

Utlysning av klinisk forskningsresurs och information om ansökan

Redaktör: Lena Åminne