Utlysning: Gunnar och Ruth Björkmans fond för norrländsk botanisk forskning

26 april 2019

Fondens uppgift är främjande av botanisk forskning vid Umeå universitet, företrädesvis växtgeografi, -ekologi, -morfologi och -taxonomi. Fonden vill ekonomiskt stödja publicering av vetenskapliga skrifter, men även möjliggöra fältundersökningar och bearbetning av materiel.

Bidrag utgår i första hand till lärare/forskare, som inte innehar tillsvidareanställning. Lönemedel finansieras normalt inte.

Ansökan ska vara författad på engelska och innehålla den sökandes CV, uppgift om det ändamål till vilket bidrag söks, specifikation beträffande önskat belopp, inklusive universitetets overheadkostnader, samt meddelande om bidrag för samma ändamål även sökts eller erhållits från annat håll. Ansökan skall vidare innehålla information om huruvida den sökande tidigare erhållit bidrag från fonden, och vad dessa medel i så fall använts till.

Inkomna ansökningar om medel skall före beslut om utdelning prövas av en särskild kommitté med sakkunnig i ekologisk botanik som sammankallande. Preliminärt kommer 258 000 kronor att utdelas innevarande år.

Ansökan:

Ansökan märkt Dnr FS 2.1.6-800-19 skall ställas till Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, och vara Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå eller medel@diarie.umu.se tillhanda senast 2019-05-17.

Läs mer om Gunnar och Rut Björkmans fond för norrländsk botanisk forskning