Sök medel för forskning om droger och trafiksäkerhet

14 maj 2019

Milan Valverius Stiftelse vill främja olika former av vetenskaplig forskning inom ämnesområdet alkohol, andra droger och trafiksäkerhet. Nu utlyser stiftelsen upp till 50 000 kronor för ändamålet. Sista ansökningdag är 15 oktober 2019.

Milan Valverius Stiftelse delar ut anslag, pris eller utmärkelser för forskning som överensstämmer med dess mål – alternativt som ersättning för resa inom och utom riket för fullgörande av studier inom ämnesområdet.

För att kunna söka ska du ägna dig åt:

• Forskning om de biologiska mekanismer som orsakar alkohol- och drogberusning, såväl som alkohol- och drogberoende, med målet att använda kunskaper om dessa processer för specifik diagnostik och för biokemisk uppföljning av behandling av i första hand trafikonyktra (biokemiska markörer)
  • Kartläggning, kritisk utvärdering och uppföljning av trafikolyckor relaterade till alkohol och andra droger i Sverige
  • Kritisk utvärdering av rehabilitering av trafikonyktra så att dessa ska kunna återfå körkortet
  • Studier om lagstiftning och om juridiska och politiska åtgärders effektivitet

Ansök senast 15 oktober

Maximalt belopp att söka är 50 000 kronor och medel kan sökas för ett år i taget.

Din ansökan ska vara inne senast 15 oktober 2019.

Ansökan skickas till:
Milan Valverius stiftelse c/o CAN
Box 704 12

Har du frågor?

Kontakta gärna mia.sundelin@can.se eller johan.franck@ki.se

Redaktör: Lena Holmberg