Nominera till Hilda och Alfred Erikssons pris 2020

11 juni 2019

Professorer och universitetslektorer vid medicinska, odontologiska och veterinärmedicinska fakulteter inbjuds att senast den 1 oktober inkomma med förslag om utdelning av Hilda och Alfred Erikssons pris 2020.

Kungl. Vetenskapsakademien inbjuder härmed professorer och universitetslektorer vid medicinska, odontologiska och veterinärmedicinska fakulteter vid universitet och högskolor i Sverige att inkomma med skriftligt, motiverat förslag om utdelning av Hilda och Alfred Erikssons pris 2020.

Nominera senast den 1 oktober 2019.

Prissumman uppgår till 120 000 kronor.

Priset delas ut som belöning för framstående forskningsinsatser "till lindring av sjukdomar på både människor och djur". Mottagare av pris ska vara svensk medborgare.

Priset delas ut våren 2020.

Mottagare under den senaste femårsperioden:
2015 professor Per Westermark
2016 professor Johan Ericson och professor Thomas Perlmann
2017 professor Mats Wahlgren
2018 professor Anna Martling
2019 professor Klas Kärre

Nominering görs via denna nomineringsblankett.

Nominering skickas till priskoordinator Gunilla Hallersjö via e-post gunilla.hallersio@kva.se eller via post till Kungl. Vetenskapsakademien, Box 50005, 104 05 Stockholm.

Redaktör: Lena Åminne