Undervisa utomlands genom STINTs Teaching Sabbatical

3 juni 2019

Utlysningen för STINTs Teaching Sabbatical 2020 har öppnat. Sista dag för att bli nominerad är den 26 augusti 2019.

Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, vill på olika sätt stimulera till ökat utbyte mellan svenska och utländska lärosäten när det gäller undervisning och utveckling av utbildningen. Nu utlyser STINT stipendieprogrammet Teaching Sabbatical för svenska universitets- och högskolelärare.

STINT samarbetar med utvalda lärosäten baserade i USA, Singapore, Hong Kong och Japan.

Deltagare i Teaching Sabbatical vistas vid det utländska lärosätet under hela höstterminen (augusti–december). Utgångspunkten är att de ska undervisa, till exempel genom att ge en kurs själv eller tillsammans med en kollega på värdlärosätet ("co-teaching"). Lärarnas uppgift är att skaffa sig en bred förståelse för hur dessa lärosäten arbetar med utbildningspolicy, bedriver och utvecklar högre utbildning, samt arbetar med utbildningskvalité. Stor vikt läggs på mervärdet av utlandsvistelsen. Lärdomarna ska leda till förändring och förnyelse vid svenska institutioner och lärosäten. Lärosätet ska på olika sätt ta tillvara på de hemvändande stipendiaternas erfarenheter så att spridningseffekterna blir goda.

Forskare och lärare kan inte själva ansöka om dessa stipendier direkt hos STINT utan blir nominerade av sitt lärosäte.

Studierektorn eller prefekten vid lärarens institution ska nominera intresserade kandidater till: Ingrid Svensson, enhetschef för International Office.

Nomineringen ska inkludera följande dokument på engelska:

• Ett stödbrev av prefekten eller studierektorn vid kandidatens institution.
  • Kandidatens CV.
  • En beskrivning av kandidatens bakgrund och motiv för medverkan, inklusive exempel på kurser som kan ges.

Nomineringsformulär

Mer om Teaching Sabbatical