Utlysning av forskningsresurs för sabbatical

2 mars 2020

Forskningsstrategiska nämnden utlyser medel för sabbatical-vistelse vid utländskt universitet, i syfte att främja forskning och utbildning på forskarnivå. Ansökningar tas emot löpande fram t.o.m 31 december 2020.

Behöriga att söka är fakultetens professorer och universitetslektorer som bedriver forskning. Ansökan sker i samråd med prefekten vid den sökandes institution. Anställningstiden i förhållande till längden på vistelsen kan variera, följande allmänna riktlinjer gäller:

• En tillsvidareanställning som universitetslektor/professor (nytt för årets utlysning) ger rätt att söka 3 månaders sammanhängande sabbatical
  • 5 års anställning ger rätt att söka upp till 6 månaders sammanhängande sabbatical
  • 10 års anställning ger rätt att söka upp till 12 månaders sammanhängande sabbatical

För att stimulera fler lärare/forskare att genomföra en sabbatical-vistelse har forskningsstrategiska nämnden öppnat upp även för kortare vistelser än sex månader och möjliggör vistelser ned till tre månader (minimum).

Forskningsstrategiska nämnden rekommenderar tilldelning enbart då det

1. finns en tydlig forskningsplan av god vetenskaplig kvalitet (forskningsplanen ska fokusera på den forskning som ska genomföras under sabbatical-vistelsen) och
  2. om det beskrivna projektet starkt gynnas av att den sökande vistas vid det aktuella lärosätet och
  3. om det finns en beskrivning av hur fakultetens forskning och utbildning på forskarnivå gagnas av en sabbatical-vistelse.

Längden på den sökta sabbatical-perioden ska motiveras i ansökan.

Institutionen erhåller FO-resurs för motsvarande tid, dvs. för andelen forskningsanslag i lärarlönemedlen för berörd lärare under sabbatical-perioden. Notera att den sökande står för kostnader för resa och uppehälle.

Ansökan ska innehålla

1. Följebrev undertecknat av sökanden inkluderande

a) syftet med vistelsen
b) förväntad effekt av hur fakulteten gagnas av vistelsen
c) sökandens institutionstillhörighet och anställning

Ansökan ska tillstyrkas av prefekten.

2. Forskningsplan, inte överstigande 4 A4-sidor

3. Kort CV, inte överstigande en A4-sida

4. Publikationsförteckning med 10 utvalda publikationer, inte överstigande en A4-sida

5. Intyg från mottagande universitet som bekräftar att sökanden kan beredas plats och få tillgång till resurser nödvändiga för genomförandet av forskningsplanen.

Ansökan bör skrivas på engelska.

Ett undertecknat inskannat original ska skickas digitalt till FONs handläggare Cecilia Elofsson, cecilia.elofsson@umu.se.

Notera att ansökningar tas emot löpande till och med 31 december 2020.

Märk e-brevet i ärenderaden med Forskningsresurs för möjliggörande av sabbatical-vistelse för forskning, FS 2.1.6-294-20.

Ansökningarna bereds av forskningsstrategiska nämnden och beslut fattas därefter av fakultetsnämnden.

Kontaktpersoner

Kontakta ordförande Anna Arnqvist, anna.arnqvist@umu.se, eller vice ordförande Peter Nordström, peter.nordstrom@umu.se, vid eventuella frågor.

Utlysning av forskningsresurs för sabbatical, pdf

Redaktör: Lena Åminne