Sök till STINT Teaching Sabbatical - sökverkstad den 25 maj

15 maj 2020

Nu kan du som är lärare eller forskare söka till STINT Teaching Sabbatical. Den 25:e maj finns chansen att få stöd inför din ansökan i en sökverkstad i Zoom.

Detta är STINT Teaching Sabbatical
STINT Teaching Sabbatical är ett program som ger möjlighet för dig som lärare/forskare att under en hösttermin undervisa vid ett universitet utomlands. Du kan antingen delta själva eller exempelvis undervisa tillsammans med en kollega på värdlärosätet ("co-teaching").
Genom att ge forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen, vill STINT bidra till att högre utbildning förnyas och nya nätverk skapas. Stor vikt läggs på mervärdet av utlandsvistelsen - därför uppmuntrar STINT kandidater att söka nya internationella erfarenheter.
Syftet med programmet är att möjliggöra internationella erfarenheter för lärare med stort engagemang i undervisning och pedagogiskt utvecklingsarbete. Tanken är också att deltagarnas lärdomar ska leda till förändring och förnyelse på flera nivåer; från den enskilda individen och dess undervisning till lärarens institution och universitet och även andra lärosäten.

STINT Teaching Sabbatical vid Umeå Universitet

Möjligheten att åka på Teaching Sabbatical via STINT har funnits sedan 2000 och hittills har 11 lärare vid Umeå universitet deltagit i programmet.

Så ansöker du till STINT Teaching Sabbatical

Du som lärare/forskare ansöker om STINT Teaching Sabbatical via Umeå universitet. Din ansökan skickar du till International Office senast den 24 augusti.
Därefter går en grupp av tidigare stipendiater igenom ansökningarna samt granskar och rangordnar dem. Umeå universitet har möjlighet att nominera 2-3 sökande till STINT och det är rektor som fattar det slutgiltiga beslutet om vilka som blir nominerade.

Delta i vår sökverkstad

I vår sökverkstad kommer du få tips och råd inför ansökan samt stöd i att identifiera och motivera dina avsikter med att delta i programmet. Vi utgår från den rekommenderade strukturen för ansökan som finns på STINT:s webbplats.

Tid och plats

Datum: 25 maj kl. 15 -16.30