Utlysning av fakultetsfinansierad strategisk forskningsresurs 2021

23 mars 2021

Medicinska fakulteten utlyser upp till 10 treåriga forskningsresurser på 700 000 kronor/år. Utlysningen är öppen för fakultetens alla forskningsområden och målet är att stärka forskningen och förbättra konkurrenskraften när det gäller externa bidrag. Ansök senast 27 maj.

Resursen kan användas till finansiering av doktorander, postdoktorer, andra anställningar, infrastruktur eller som driftsmedel. De treåriga stöden fördelas mellan beredningsgrupp 1 och 2 utifrån söktryck till dessa.

Målgruppen för utlysningen är forskare med konkurrenskraftiga forskningsprojekt, som inte redan har ett visst lokalt/regionalt stöd från universitetet/ALF/TUA/regionen och som inte tillhör fakultetens excellensforskare med avseende på stora pågående externa bidrag (enligt definition i denna utlysning).

Den sökande anger vid ansökningstillfället om ansökan ska granskas av Beredningsgrupp 1, som bedömer enligt Vetenskapsrådets kriterier för vetenskaplig kvalitet, eller av Beredningsgrupp 2, som bedömer enligt Forte/Formas-kriterier för vetenskaplig kvalitet samt forskningens samhällsrelevans och nyttiggörande.

Endast en ansökan per sökande kan skickas in; den sökande måste välja om ansökan ska granskas av Beredningsgrupp 1 eller 2. Den sökande ansvarar till fullo för att ansökan skickas till rätt beredningsgrupp: B1, FS 2.1.6-373-21 (B1), eller B2, FS 2.1.6-374-21 (B2).

Läs mer om behörighetskrav och hur du ansöker

Utlysningstext Beredningsgrupp 1 med VR-kriterier (pdf)

Utlysningstext Beredningsgrupp 2 med Forte/Formas-kriterier (pdf)

Redaktör: Lena Åminne