Utlysning medel för tvärvetenskaplig, nydanande forskning 2021

23 mars 2021

Medicinska fakulteten utlyser två (2) tvååriga forskningsresurser på 0,8-1,6 mnkr/år. Målet är att stimulera nydanande, gränsöverskridande forskning av högriskkaraktär, där samarbete mellan två eller flera forskargrupper med kompletterande kompetenser förväntas ge tydliga synergieffekter av stort mervärde och därigenom förutsättningar för framtida forskningsgenombrott. Ansök senast 30 september.

Delta vid inspirerande workhop

Inför utlysningen hålls en Stimulerande workshop 27 augusti.

Utlysning medel för tvärvetenskaplig, nydanande forskning

Genom denna satsning vill forskningsstrategiska nämnden (FON) och fakultetsnämnden (FN) stärka konkurrenskraften hos fakultetens forskare i syfte att erhålla stora nationella och internationella anslag (såsom KAWs och SSFs projekt/rambidrag, VRs miljöbidrag, Fortes programbidrag, ERC, NIH).

Forskningsresursen ska användas för att anställa en, för projektet rekryterad, postdoktor (cirka 0,8 mnkr/år). Som tillägg till finansiering för postdoktor kan ytterligare medel upp till 0,8 mnkr (dvs. totalt 1,6 mnkr/år) sökas för finansiering av andra typer av anställningar, infrastruktur eller drift.

Behov av medel utöver lön till postdoktor ska tydligt beskrivas och motiveras i budgeten. Postdoktoranställningar för beviljade projekt kommer att utlysas gemensamt.

Utlysning av fakultetsfinansierade medel för tvärvetenskaplig, nydanande forskning 2021 (för åren 2022-2023)

Redaktör: Lena Åminne