Dags att söka från J. Gustaf Richerts stiftelse

28 januari 2022

Stipendier och anslag från Richterska stiftelsen delas årligen ut för att främja forskning, undervisning och utbildning inom områdena miljövård, energi, samhällsbyggnad och transportteknik. Sista ansökningsdag är 31 mars.

1897 grundade J. Gustaf Richert Vattenbyggnadsbyrån som idag är en del av Sweco-koncernen. Hans stiftelse strävar efter att främja forskning, undervisning och utbildning inom miljövård, energi, samhällsbyggnad och transportteknik, bland annat i fråga om teknisk-ekonomisk analys inom nämnda områden.

Vem kan söka?

Från och med 1 februari står utlysningen öppen för forskare med koppling till landets högskolor, universitet och instutioner.

Stiftelsen ser gärna ansökningar för tvärsektoriella projekt i syfte att bidra till hållbar samhälls- och stadsutveckling. Projekt i samverkan mellan universitet, näringsliv, institut eller andra organisationer uppmuntras, liksom projekt som ligger nära praktisk tillämpning.

Du som vill söka medel kan göra det på svenska eller engelska. Viktigt att tänka på är att precisera din ansökan vad gäller såväl inriktning som förväntat resultat, samt att eventuell overhead ska ingå i det belopp du ansöker om.

Läs mer och skicka in din ansökan digitalt via Swecos webbplats.

Sista ansökningsdag är 31 mars 2022

Redaktör: Lena Holmberg