Stiftelsen Sunnerdahls Handikappfond utlyser doktorandanslag

18 oktober 2022

Stiftelsen Sunnerdahls Handikappfond stödjer forskning och utvecklingsarbete kring barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Fokus ligger på faktorer som påverkar deras hälsa, lärande och livssituation. Ansök senast den 9 januari 2023.

Anslag delas i huvudsak ut till samhällsvetenskaplig, pedagogisk och medicinsk forskning. Forskning på hög vetenskaplig nivå som är nyskapande och gäller för hela målgrupper prioriteras.

Stiftelsen utlyser ett fyraårigt doktorandanslag (900 000 kronor/år) med start höstterminen 2023. Sista ansökningsdatum är den 9 januari 2023.

Behörig att söka är senior forskare (huvudhandledare) för planerade eller påbörjade doktorandprojekt som rör forskning kring barn och ungdomar med funktionsnedsättning.

Ansökan om doktorandanslag ska innehålla:

• Första sida med i) sökandes namn, ii) nuvarande anställning, iii) akademisk utbildning, (iv) titel på det sökta projektet
  • Forskningsprogram innehållande frågeställning, bakgrund, metodik, arbetsplan (planerade delprojekt), betydelse (max 8 sidor)
  • CV för huvudhandledaren (max 2 sidor) plus bibliografi över publicerade artiklar
  • Beskrivning av den forskargrupp inom vilket projektet kommer att drivas (max 1 sida) plus namn, akademisk examen och nuvarande anställning för samtliga handledare
  • Övriga anslag som huvudhandledaren förfogar över
  • Ekonomisk kalkyl, hur säkerställs doktorandens lön, ekonomisk medfinansiering
  • CV för doktorand eller beskrivning av hur doktorand kommer att rekryteras
  • Etiska tillstånd eller överväganden

Ansökningshandlingarna skickas till:
Stiftelsen Sunnerdahls Handikappfond
Backsippevägen 8 A
135 62 Tyresö
kansli@sunnerdahls.se
www.sunnerdahls-handikappfond.se

Observera att alla ansökningshandlingar ska inges i 7 exemplar (1 original och 6 ko-
pior). Beslut om tilldelning sker i maj 2023.

Redaktör: Lena Åminne