Medel för forskning och verksamhetsutveckling i samverkan inom ramen för ULF

23 november 2022

Lärarhögskolan utlyser 3 anslag á 1,9 mnkr till praktiknära FoU-projekt i samverkan med verksamma i förskola och skola. Med skola avses skolformer såsom grundskola, grundsärskola, specialskola sameskola, vuxenutbildning, gymnasieskola och gymnasiesärskola och andra verksamheter inom skolväsendet.

Målgrupp för ansökan, förutsättningar och deadline

Denna utlysning riktar sig till forskare vid Umeå universitet som intresserar sig för forskning och utveckling i samverkan med skolhuvudman/-män. På Lärarhögskolans hemsida återfinns olika skolhuvudmäns prioriterade utvecklingsområden. Dessa ska utgöra grund för ansökan som görs efter kontakt med aktuell/a skolhuvudman/-män.

För att kunna söka dessa medel måste forskare i projektet ha prefekts/motsvarandes godkännande för att kunna förbruka eventuellt erhållna medel under dispositionstiden. Man får ha en sammantagen universitetsfinansierad forskningstid om högst 65 procent, räknat per år och i relation till faktiskt arbetstid, under den period som anslaget ska förbrukas (1 juli 2023 till 31 december 2024). Deadline för ansökan är den 30 januari.

Bakgrund till utlysningen

Lärarhögskolan vid Umeå universitet har tillsammans med Göteborgs universitet, Karlstad universitet och Uppsala universitet sedan 2017 i uppdrag av regeringen att genomföra en försöksverksamhet där akademi och förskola/skola samverkar avseende praktiknära forskning – ULF (Utbildning, Lärande, Forskning). I april 2021 beslutade regeringen att ULF-verksamheten från och med 2025 ska vara permanent och inte längre en försöksverksamhet.
ULF-samverkan ska präglas av jämlika villkor mellan förskola, skola och akademi. Det innebär exempelvis att verksamhetens behov ska stå i fokus och att yrkesgrupper inom skolan ska kunna ta initiativ till utvecklings- och forskningsprojekt. Den grundläggande tanken med ULF är att bidra till en stärkt vetenskaplig grund i skolväsendet samt i förskollärar- och lärarutbildningarna.

Inom ramen för denna verksamhet utlyser Lärarhögskolan 3 anslag á 1,9 mnkr till forskargrupper vid Umeå universitet för forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med Skolhuvudmän
För mer information om ULF nationellt
För mer information om ULF lokalt vid Umu

Praktiknära forskning – symmetrisk och komplementär

Det som specifikt ska karaktärisera forskning inom ramen för ULF är att den ska utgå från de utmaningar och behov som verksamma möter i anslutning till undervisningen. Det främsta målet med praktiknära forskning inom ramen för ULF är att bidra med kunskap om hur undervisning kan utvecklas och förbättras. Det handlar således ytterst om att bidra till barns och elevers (inklusive vuxnas) utveckling och lärande samt till elevers förbättrade kunskapsresultat.

Inom ULF utgår man från att verksamheten ska vara symmetrisk och komplementär, vilket kan beskrivas som att dess verksamhet ska utgöra en förening mellan vetenskaplig kvalitet och ha professionsrelevans. Praktikens kunskapsfält ska kompletteras med akademins och tvärtom, och detta ska ske "i ögonhöjd", alltså i balans och symmetri. Forskningen ska således vara angelägen och användbar för verksamma inom skolväsendet, och hålla hög vetenskaplig kvalitet. Detta innebär att praktiknära forskning utvecklar ny kunskap för att den görs för och med förskollärare, lärare och andra inom skolväsendet.

Lärarutbildning och ULF

I regeringsuppdraget avseende ULF identifierades Skolhuvudmäns behov av verksamhetsutveckling baserad på vetenskaplig grund, men också lärosätenas behov av att bedriva lärarutbildning och forskning av hög kvalitet och relevans för utbildningssystemet. Lärarutbildningarna ska stärkas via direkt medverkan i såväl skolans verksamhetsutveckling som i praktiknära forskning.

I Skolkommissionens slutbetänkande (SOU 2017:35) framhävs vikten av att den generella forskningskapaciteten stärks för att kunna möta skolväsendets och lärarutbildningarnas behov. Spridning och tillgänglighet av forskningen måste stärkas. I SOU 2018:19 framläggs att för att få förbättring till stånd krävs bland annat att lärarstudenter deltar i forsknings- och utvecklingsarbete under VFU. Lärarstudenter behöver utbildas till att forska och man trycker på vikten av att den verksamhetsförlagda delen av utbildningen ska innehålla utbildning i att medverka i praktiknära forskning och förbättringsarbete. I samma rapport lyfts också: 

"behovet av en mer systematisk samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän kring studenters självständiga arbete (examensarbetet) på lärar- och förskollärarutbildningarna där praktiknära forskning och förbättringsarbete på vetenskaplig grund bör stödjas" (s. 133).

Förutsättningar

Lärarhögskolans hemsida tillhandahåller från och med den 5 december en inventering av prioriterade utvecklingsområden gjord av olika Skolhuvudmän.

Forskare/forskargrupper förväntas utgå från dessa och etablera kontakt, initiera och planera samverkan med en eller flera skolhuvudmän under hösten 2022. Genomförandet av forsknings- och utvecklingsarbetet tillsammans med förskollärare, lärare och/eller andra i skolväsendet sker under 2023–2024.
En förutsättning för deltagande från Skolhuvudman är att det finns ett upprättat ULF-basavtal med Umeå universitet.

Forskningsanslag för FoU-samverkan

Lärarhögskolan utlyser tre forskningsanslag á 1 900 000 kronor. Pengarna fördelas med 1 650 000 kronor till var och en av forskargrupperna och med 250 000 till involverade skolhuvudmän. De forskare som erhåller medlen kan vara etablerade forskargrupper, eller men det kan också vara helt nya konstellationer.

Förutsättningar för sökande från Umeå universitet

Huvudsökande ska vara disputerad med anställning vid Umeå universitet under projekttiden 2023 - 2024 Den huvudsökande ska vara aktiv inom projektet motsvarande minst 25 % av heltidstjänst. Varje medsökande ska vara aktiv inom projektet motsvarande minst 15 % av heltidstjänst.

Förutsättningar för skolhuvudman

Skolhuvudmannen bidrar i huvudsak med tid för anställda som medverkar i projektet samt övriga kostnader som är primärt relaterade till projektets verksamhetsutvecklingsdel, enligt beskrivning i avtal mellan Umeå universitet och Skolhuvudman/män.

Utbetalning av medel

Beviljade anslag fördelas i tolftedelar till sökandes institution från och med den 1 juli 2023. Anslaget ska i huvudsak användas till forskningstid för anställda vid Umeå universitet, men det ska även täcka övriga kostnader som är primärt relaterade till projektets forskningsdel. Skolhuvudman fakturerar sökandes institution överenskommet belopp (enligt budget i godkänd ansökan).

Projekttiden är 1/7 2023 – 31/12 2024.
Dispositionstiden sträcker sig ytterligare ett år till 31/12 2025.

Ansökan

Ansökan ska göras av forskare anställd vid Umeå universitet och avse FoU-projekt av det slag som är kännetecknade för ULF, det vill säga i komplementär och symmetrisk samverkan. Den närmare utformningen sker i samråd mellan forskare och skolhuvudman/män. Varje ansökan/projekt förutsätter minst en deltagare vid vardera Umeå universitet och skola/förskola. Det krävs att varje deltagare ha en pågående anställning vid någon av nämnda arbetsplatser samt att varje projekt har ett godkännande från skolhuvudman som har ett ULF-basavtal med Umeå universitet. För varje beviljat projekt upprättas ett separat avtal för projektet.

Observera att ansökan måste förankras med aktuell prefekt och skolhuvudman/-män innan den skickas in.

Ansökans innehåll

1) En projektplan som exklusive referenslista får omfatta max 12 000 tecken inklusive blanksteg. Planen ska innehålla nedanstående rubriker:
• Syfte och mål: Övergripande syfte och specifika mål för projektet och hur det förhåller sig till det prioriterade område som identifierats av skolhuvudman.
• Områdesöversikt: En sammanställning av tidigare forskning inom området.
• Projektbeskrivning: En sammanfattning av projektet där teori, metod, tidplan, genomförande och projektorganisation beskrivs. Det ska även framgå hur samverkan med skolhuvudman ska organiseras.
• Betydelse: Projektets betydelse för skolhuvudman och forskarsamhälle.
• Spridning och förskollärar-/lärarstudenters medverkan: Hur kan forskningsresultaten spridas internt och externt och hur studenter kan eller skulle kunna involveras i projektet

2) Projektgruppens funktioner i projektet samt CV och publikationslista för huvudsökande och medsökande forskare.

3) Budget för projektet fördelat över de aktuella åren samt med den del av budget som går till skolhuvudman angivet. I budget ska aktuella gemensamma kostnader redovisas, dvs full OH ska framgå. Budgetmall

4) Riskanalys

Ansökan görs i särskilt webbformulär som du först måste få en personlig länk till. Begär en personlig länk till formuläret genom att lämna namn och e-postadress på denna länk: https://forms.office.com/r/QU5PuCS2Zk

Obs! Du måste begära användaruppgifter senast den 19 december 2023.

Beredning och beslut

Projektplaner kommer att bedömas av två externa granskare. Bedömning av ansökan görs utifrån nedanstående kriterier:
• Utbildningsvetenskaplig kvalitet
• Relevans avseende utlysningens krav och förutsättningar
• Genomförbarhet

Om granskare finner att ansökan inte är av hög kvalitet, relevant eller genomförbar kommer den inte att beaktas i den fortsatta beredningen. Efter extern bedömning sker beredning i ULF:s operativa grupp vid Umeå universitet, Lärarhögskolans Regionala Samverkansråd och av Lärarhögskolans forskningskommitté.

Beslut fattas av Lärarhögskolans styrelse den 19 april.

Vid fördelning kommer hänsyn tas till såväl innehållsmässiga som regionala aspekter.
I beredningen kommer spridning mellan skolhuvudmän och forskningsområden att beaktas.

Uppföljning

Vid projekttidens slut ska den som beviljats medel återrapportera användningen och beskriva hur målen för projektet nåtts, vad som gjorts, vilka aktiviteter som genomförts, vilken typ av kostnader medlen gått till samt en förteckning över eventuella andra mätbara resultat som exempelvis publikationer, seminarier, deltagande vid kunskapsveckan etc.

Då det gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en bekräftelse till Lärarhögskolan om att medlen har använts till avsett ändamål. Medel som ej förbrukats 31 december 2025 ska återföras till Lärarhögskolan. På Lärarhögskolans kansli ansvarar fakultetssamordnaren med inriktning mot ekonomi för uppföljningen och eventuell återbetalning.

Tidsplan

5 december 2022 Utlysningen öppnar
19 december 2022 Sista dag att ansöka om användaruppgifter
30 januari 2023 Ansökan ska vara inskickad
8 juni 2023 Beslut om tilldelning av medel (obs, nytt datum)
30 april – terminsslut 2023 Planeringstid lärare och forskare
1 juli 2023 Fördelning av medel till institution påbörjas
1 augusti 2023 Projektstart med skolhuvudmän

Kontakt

Ola Lindberg, biträdande föreståndare
Lärarhögskolan vid Umeå universitet
ola.j.lindberg@umu.se

Monika Diehl, samverkanslektor
Lärarhögskolan vid Umeå universitet
monika.diehl@umu.se