Samverkanscheckar inom ULF 2022

3 mars 2022

Lärarhögskolan utlyser samverkanscheckar som kan sökas av anställda med forskarutbildning vid Umeå universitet och ska innehålla deltagande namngivna personer från en eller flera skolhuvudmän. Skolhuvudmän har listat prioriterade områden och kontaktpersoner (se länk nedan).

Målsättning

Samverkanscheckarna ska stimulera mötesplatser för förskollärare/lärare och forskare för erfarenhetsutbyte om och arbete med frågor om undervisning, utveckling, lärande och forskning inom avgränsade områden. Målsättningen är alltså att samverkancheckarna ska bidra till att skapa gemensamma FoU-miljöer inom avgränsade områden.

Exempel på aktiviteter som kan genomföras inom ramen för samverkanscheckarna är forskningscirklar där frågor som är aktuella för praktiken och i forskningen kan diskuteras, till exempel utifrån gemensamma texter. Aktiviteter kan också vara mindre förstudier eller planering inför en gemensam forskningsansökan.

I samband med arbetet med samverkanscheckarna förväntas att dialog förs om tecknande av basavtal för ULF-samverkan mellan skolhuvudman och Lärarhögskolan vid Umeå universitet.

Omfattning

Samverkanschecken omfattar 120 tkr per år i två år inklusive interna universitetspåslag. 120 tkr ska vara förbrukade senast 2022-12-31 och resterande belopp 2023-12-31. Beviljade anslag fördelas till sökandes institution. Skolhuvudman fakturerar sökandes institution överenskommet belopp (enligt godkänd ansökan) så snart ansökan är godkänd dock senast 2022-12-10 för år 2022. För 2023 faktureras medel mellan 2023-01-01 och 2023-12-10.
Kostnader som kan täckas av samverkanscheck är exempelvis arbetstid, resor, litteratur och material som behövs för aktiviteternas genomförande.

Inventering hos skolhuvudman

Innan utlysningen inventerar skolhuvudman vilka områden som är aktuella för samverkanscheckar och fångar därmed upp förskollärare/lärares och rektorers frågor och önskemål. Områdena sammanställs tillsammans med en kort beskrivning av vilket eller vilka problem man ser i praktiken och som man i första hand skulle vilja diskutera och arbeta med tillsammans med forskare. Exempel på områden är de olika skolämnenas didaktik (matematikdidaktik, språkdidaktik, naturvetenskapernas didaktik, estetiska ämnenas didaktik osv.), ämnesövergripande områden (bedömning, distansundervisning, digitalisering, skolledarskap osv.), undervisningsformer (utomhuspedagogik, lek osv) eller annat som är relevant för undervisningen.

Skolhuvudman skickar namn på sin kontaktperson och aktuella områden till Lärarhögskolans samordnare Monika Diehl monika.diehl@umu.se. Områdena listas sedan tillsammans med kontaktuppgifter till skolhuvudmannens kontaktperson på Lärarhögskolans hemsida.

Lista över kommunernas prioriteringar

Du hittar inventeringarna här.

Forskare kontaktar inför ansökan kontaktperson för den skolhuvudman man önskar utveckla ansökan tillsammans med och får hjälp med vidare kontakter inom huvudmannens organisation.

Utlysning och ansökan

Samverkanscheck kan sökas av anställd med forskarutbildning vid Umeå universitet och ska innehålla deltagande namngivna personer från en eller flera skolhuvudmän. Utlysningen öppnar 2022-03-04 och sista ansökningsdag är 2022-04-19.

Ansökan görs i särskilt formulär https://forms.office.com/r/aA8HtebhRD och ska innehålla
• en kort beskrivning av planerade aktiviteter: syfte, genomförande,
• en kort beskrivning av vilken/vilka forskningsmiljöer aktiviteterna kopplas till vid Umeå universitet,
• deltagare (namn och arbetsplats),
• en enkel budget, där det tydligt framgår hur mycket skolhuvudman kan fakturera berörd institution,
• en beskrivning av hur erfarenheter från den planerade aktiviteter/aktiviteterna ska spridas till fler hos skolhuvudman, inom Umeå universitet och gärna vidare än så t.ex. via en gemensam text, ett seminarium, eller en notis i LHs/skolhuvudmans nyhetsbrev samt
• underskrift från samtliga deltagares närmsta chefer.
Beredning och beslut
ULF:s operativa grupp vid Umeå universitet tar fram ett första förslag på vilka ansökningar som ska beviljas medel. Förslaget bereds vidare i Lärarhögskolans Regionala Samverkansråd och av Lärarhögskolans forskningskommitté, för beslut av Lärarhögskolans föreståndare.

Bedömningskriterier:
• relevans
• genomförbarhet
• spridning mellan skolhuvudmän och forskningsområden
I det fall fler ansökningar bedöms lika avseende ovan än vad avsatta resurser räcker till kommer lottning att användas.

Återrapportering

Vid projekttidens slut ska den som beviljats medel återrapportera användningen av samverkanschecken i ett särskilt webbformulär. Återrapporteringen inkluderar en beskrivning om vad som gjorts och till vilken typ av kostnader medlen gått, samt en förteckning över eventuella andra mätbara resultat som exempelvis publikationer, seminarier etc.
Då det gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en bekräftelse till Lärarhögskolan om att medlen har använts till avsett ändamål.

Medel som ej förbrukats 31 december 2024 ska återföras till Lärarhögskolan. På Lärarhögskolans kansli ansvarar fakultetssamordnaren med inriktning mot ekonomi för uppföljningen och eventuell återbetalning.

Vill du veta mer?

Se film om samverkanscheckar från infomöte 4 februari