Sök medel för forskning inom livsmedel och hälsa

15 november 2023

Nu utlyser Dr P Håkanssons stiftelse forskningsstöd till unga forskare som utmärker sig inom medicinsk kemi, fysiologi och livsmedelskemi. Ansök senast 29 februari.

2024 års forskningsstöd, på 4 350 000 kronor, kommer att delas ut till forskare i tidig karriär vid svenska universitet och högskolor. Tidigare år har varje anslag legat mellan 300 000–600 000 kronor. Projekt kan också rekommenderas för fleråriga bidrag.

Anslagen betalas ut till universitetet enligt sedvanliga regler. Personliga post-doktorala utbildningsbidrag kan emellertid ges direkt till den person det avser.

Urvalskriterier

• Forskningsstödet riktar sig till dig som är disputerad forskare i tidig karriär, med inriktning mot livsmedel och hälsa. I förekommande fall kan stödet helt eller delvis ges som postdoktoralt utbildningsstipendium med bidrag till kostnader för värdinstitutionen.
  • Etablerade forskare (exempelvis innehavare av tjänster som professor, universitetslektor eller forskare vid vetenskapligt råd) prioriteras inte.
  • Forskningsstöd ges företrädesvis till dig som kan redovisa forskningsprojekt som bedöms vara av betydelse för de stora folksjukdomarna. Stiftelsen prioriterar projekt inom områden där kosten/födan spelar roll för prevention och/eller behandling.
  • Avgränsade projekt, för vilkas genomförande erhållandet av forskningsstöden är av stor betydelse, prioriteras särskilt.

Vill du ansöka?

Skicka in dina ansökningshandlingar senast 29 februari 2024. Besked utlovas i slutet av maj.

Du hittar mer information och elektronisk ansökningsblankett på
www.hakanssonsstiftelse.se

Redaktör: Lena Holmberg