60 miljoner till grön omställning på vägarna

20 december 2023

Energimyndigheten utlyser 60 miljoner kronor till forskning som kan göra det mer hållbart att använda fordon och uppnå nollutsläpp på vägtransporter. Ansök senast 19 mars.

Energimyndigheten är en del av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI), ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin. Under delprogrammet FFI Nollutsläpp har de nu öppnat utlysningen "Utveckla och integrera fossilfria och elektrifierade fordon".

Förstudier och mindre studier som pågår 6–9 månader kan få upp till 500 000 kronor. Större projekt som pågår maximalt 4,5 år kan få upp till 25 miljoner kronor.

Krav på er som söker

Alla typer av aktörer är välkomna att söka och det finns ingen begränsning på ämnestillhörighet. Däremot ska gruppen som söker bestå av minst två parter. Dessutom måste ni ha minst 25 % finansiering från näringslivet.

Utlysningens fokusområden

Energimyndigheten efterlyser projekt inom till exempel

• policyutveckling som kompletterar teknik- eller samhällsutveckling och gör det möjligt att införa nödvändiga åtgärder snabbare
  • hård- och mjukvaruoptimering i fordon och ladd- och tankinfrastruktur.
  • nya, relativt outforskade teknologier, där fordon till exempel används för energilagring.

Energimyndigheten har fler fokusområden och en rad mer specifika ämnen som de särskilt efterfrågar. Det kan du läsa mer om i den fullständiga utlysningstexten, som du når via utlysningssidan.

Vill du ansöka?

Sista ansökningsdag är 19 mars 2024. Du ansöker via Energimyndighetens e-tjänst.

All information om utlysningen och ansökan

Undrar du över något?

Informationsträff

Den 6 februari 11.00–12.00 håller Energimyndigheten ett informationsmöte om utlysningen på Teams, där du får veta mer om utlysningens inriktning och om ansökningsprocessen.

Anslut till mötet

Kontakter