Sök medel för forskning om ungdoms- och missbruksvård

18 december 2023

Nu utlyser Statens institutionsstyrelse (SiS) 6 miljoner kronor till forskning som kan öka kunskapen om och förbättra vården av ungdomar och andra klienter. Ansök senast 29 februari.

Statens institutionsstyrelse (SiS) är en statlig myndighet som bedriver individuellt anpassad tvångsvård. Myndigheten tar hand om barn och ungdomar med psykosociala problem och de som dömts till sluten ungdomsvård, liksom vuxna med skadligt substansbruk.

SiS ser det som viktigt att bedriva metodutveckling samt att stödja forskning som kan öka kunskapen om och förbättra myndighetens vård och behandling. Därför finansierar de extern forskning via en årlig utlysning av forskningsanslag.

Tre områden i fokus

Utlysningen riktar sig till framför allt till dig som är forskare inom samhällsvetenskap, medicin eller rättsvetenskap, men även tvärvetenskapliga forskningsansatser är välkomna.

I år uppmuntrar man särskilt studier som tar sin utgångspunkt i:

• Utvärdering av SiS utökade satsningar på målgruppsanpassad vård, exempelvis särskilt förstärkta avdelningar.
  • Frågeställningar som belyser SiS samverkan med andra aktörer i vårdkedjan.
  • Återfallsförebyggande insatser för ungdomar, med särskilt fokus på gängkriminalitet.

Vill du ansöka?

Du söker i två steg. Deadline för steg ett är 29 februari 2024.

Beslut om vilka ansökningar som går vidare till steg två tas i april. Om din projektskiss väljs ut förväntas du lämna in en fullständig ansökan senast 31 augusti.

Gå till Statens instititutionsstyrelses ansökningssida

Vid frågor, kontakta