Utlysning: Postdoktorstipendier finaniserade av Kempe

20 december 2023

Kempe-stiftelserna har godkänt en ansökan från KBC om att finansiera postdoc-stipendier som syftar till att stimulera forskningsinteraktioner mellan olika institutioner och forskargrupper inom KBC. Ansökningar inbjuds till fyra (4) postdoc-stipendier om 350 kSEK/år under en period av två år plus ett stipendium på 150 kSEK/postdoc/år för löpande kostnader.

Berättigad att ansöka

Ansökningarna bör involvera minst två huvudutredare (PIs), där båda är anställda vid separata institutioner eller centra som båda är medlemmar i KBC. Dessa institutioner/centra är: Medicinsk biokemi och biofysik (UmU), Molekylärbiologi (UmU), Umeå centrum för molekylär medicin (UmU), Kemi (UmU), Ekologi och miljövetenskap (UmU), Fysiologisk botanik (UmU), Tillämpad fysik och Elektronik (TEC-lab) (UmU), Fysik (UmU), Skogsgenetik och växtfysiologi (SLU), Skogsbiomaterial och teknik (SLU) och Skogens ekologi och skötsel (SLU). Observera att varje forskare endast kan förvänta sig ETT stipendium från denna utlysning och att PIs med ett pågående postdoc-stipendium från KBC inte är berättigade att ansöka.

De utvalda projekten behöver starta inom ett år från det att beslutet fattades av Kempestiftelserna. Namnet på den postdoc som får stipendiet ska därför anmälas till Kempestiftelserna senast den 21 november 2024.

Sista dag för att skicka in ansökan som en samlad pdf-fil till info.kbc@umu.se är den 15 februari 2024, kl 14 (klockan 14.00)

Ansökningsprocess

Gå till KBC:s webbplats