Nytt pris för framstående forskningskommunikation

8 februari 2023

Vill du lyfta någon som har lyckats få stort genomslag i att sprida vetenskaplig kunskap? Kanske rentav dig själv? Fram till 28 februari kan du nominera någon till Örebro universitets och The Hamrin Foundations nya stipendium om 100 000 kronor.

Nomineringen av potentiella pristagare är nu öppen och alla är välkomna med förslag. Forskare, journalister, författare och representanter för organisationer är exempel på möjliga mottagare.

Kriterier

• Personen ska med stort genomslag under längre tid ha kommunicerat forskningsresultat, nationellt eller internationellt.
  • Kommunikationen ska ha initierat eller förnyat en samhällsviktig debatt, alternativt ha lett till en påtaglig förändring i praktiken.

Stor vikt kommer att läggas vid att kommunikationen har nått avsedda målgrupper. Till exempel politiska beslutsfattare, näringslivet, skolelever, studenter eller allmänheten.

Vill du nominera någon?

Gå till Örebro universitets webbplats:

www.oru.se/nominera

Beslut om pristagare fattas av rektor vid Örebro universitetet, ordförande för The Hamrin Foundation, generalsekreteraren för Vetenskap & Allmänhet och kommunikationschefen vid Örebro universitet.

Priset delas ut i samband med Akademisk högtid vid Örebro universitet 6 maj.

Redaktör: Lena Holmberg