Chans att söka bidrag från Skolforskningsinstitutet

15 mars 2023

Årets utlysning gäller metoder och arbetssätt i undervisningens planering, genomförande och utvärdering som bidrar till barns utveckling och lärande. Intresserad? Ansök senast 10 maj.

Praktiknära skolforskning kan avse många olika områden inom förskolan, skolan och andra verksamheter inom skolväsendet. Skolforskningsinstitutet finansierar forskning som:

• utgår från de utmaningar och behov som verksamma möter i anslutning till undervisningen.
  • bidrar med kunskap om hur undervisningen inom det svenska skolväsendet kan utvecklas och förbättras, ytterst i syfte att bidra till barns och elevers utveckling och lärande.

Institutet har som krav att forskningen bedrivs i förskolan, skolan eller annan verksamhet inom skolväsendet, med tydligt fokus på undervisningen. De ser också gärna att förskollärare, lärare eller andra verksamma inom förskolan eller skolan ingår i projektgruppen.

Årets utlysning via Prisma

Skolforskningsinstitutets utlysning 2023 hanteras via Prisma och du kan söka max 1,5 miljoner kronor per år i upp till tre år.

Kom ihåg att i god tid registrera din profil i Prisma. Detta gäller även för medsökande forskare i projekten.

Läs hela utlysningstexten på Skolforskningsinstitutets webb

Redaktör: Lena Holmberg