Två utlysningar för finansiering av mikroprojekt vid TAIGA

14 juni 2023

Centrum för transdisciplinär AI, TAIGA, öppnar två utlysningar för forskningsfinansiering relaterad till AI, en för projekt som rör kritisk, etisk, juridisk och social AI, en annan för projekt som rör förståelse och förklarande av AI. Ansök före den 30 juni 2023.

Utlysning: CELS-AI:

Den snabba implementeringen av AI i olika samhällsmiljöer ger allt oftare upphov till viktiga juridiska, etiska och samhälleliga frågor. Skärningspunkten mellan de tekniska och samhälleliga frågor som berörs innebär att förståelsen av de samhälleliga effekterna av AI gynnas av både tvärvetenskapliga tillvägagångssätt och bredare analyser baserade på insikter från kritisk teori och samhällsvetenskap.

TAIGA:s fokusområde "CELS-AI: Critical, Ethical, Legal and Social AI" bygger på ELS-strategin för AI - analysen av AI mot bakgrund av etiska, juridiska och samhälleliga värderingar och förväntningar, och därmed analysen av bredare samhälleliga dimensioner av AI.

Som en del av fokusområdets aktiviteter bjuder TAIGA in forskare vid Umeå universitet (doktorander, postdoktorer, forskningsingenjörer och professorer) att ansöka om finansiering för små, korta projekt. Projekt som involverar transdisciplinärt samarbete, inklusive men inte uteslutande områden som representeras i TAIGA, uppmuntras särskilt. Projekt som kan förväntas ge ett konkret resultat prioriteras. Projekten kommer att utvärderas med avseende på hur de passar in i fokusområdet, deras vetenskapliga intresse, genomförbarhet och tvärvetenskaplighet.

Önskat startdatum för projekten är hösten 2023. Total tillgänglig finansiering uppgår till 100 000 kronor (inklusive overhead), vilket kan behöva delas mellan fler än ett projekt. Ansök före den 30 juni 2023.

Dagens tillämpningar av artificiell intelligens är kraftfulla, men också något mystiska och ogenomskinliga, både för AI-forskarna själva och för samhället i stort. Detta innebär stora utmaningar för hur vi utformar, reglerar och använder AI-system, samt för hur vi förhåller oss till AI-teknikens möjligheter och begränsningar.

Utlysning: förstå och förklara AI

TAIGA:s fokusområde "Att förstå (och förklara) AI" fokuserar på teoretiska och praktiska strategier för att skapa och främja bättre förståelse för AI-system bland olika intressenter, inklusive allmänheten och beslutsfattare.

Även för detta fokusområde bjuder TAIGA in forskare vid Umeå universitet (doktorander, postdoktorer, forskningsingenjörer och professorer) att ansöka om finansiering för små, korta projekt. Önskat startdatum för projektet är hösten 2023. Total tillgänglig finansiering uppgår till 100 000 kronor (inklusive overhead), vilket kan behöva delas mellan fler än ett projekt. Ansök senast den 30 juni 2023.

Läs mer om utlysningarna